Történelmi Malév kötelék a Duna felett

Részletek a kötelékben résztvevő kapitányokról és repülőgépekről.

ha-lof_bud.jpg

A Malév flotta gerince: Boeing 737 Next Generation

A Malév B737 Next Generation típusú repülőgépei tökéletesen megfelelnek a kor legújabb követelményeinek. Az első új generációs gép 2003. januárjában érkezett a légitársasághoz egyenest a seattle-i Boeing gyárból, míg az utolsó, a tizennyolcadik Boeing 737 Next Generation 2005. április 16-án landolt Ferihegyen.

A B737 Next Generation modellt úgy tervezték, hogy magasabbra, gyorsabban és nagyobb távolságokra repülhessen, mint korábbi társai. A B737 NG 12.500 méteren képes repülni, ami lehetővé teszi, hogy a gép kedvezőtlen időjárási zónák fölé repüljön és elkerülje a zsúfolt légifolyosókat is. A nagyobb magasság az utasok számára is simább utazást jelent. A Malév által üzemeltetett Next Generation repülőgépek fedélzetén mind a business, mind a turistaosztályon bőrülések várják az utasokat.

li2.jpg

Egy legendás repülőgép-típus: Li-2

A Li-2-es volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe: a Malév jogelődje, a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A Malév 1961-ig üzemeltette a személyszállításban a Li-2-eseket, melyek a forgalomból való kivonásuk után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként közterekre vagy szabadidős parkokba kerültek. Összesen 25 darab Li-2-es repült a Malév flottájában.

A Li-2-es repülőgépeket 1939-től 1953-ig gyártották az egykori Szovjetunióban az amerikai DC-3-as licensze alapján eredetileg PSz-84-es (Passzazsirszkij Szamoljot) számmal, amit később Borisz Pavlovics Liszunov után Li-2-esre változtattak. Összesen mintegy 5300 darab készült a típusból, amiből a HA-LIX az egyetlen a világon, ami ma is repülőképes és ma is repül.

A HA-LIX-et (gyári szám: 18433209) 1949-ben gyártották az üzbegisztáni Taskentben lévő 84. számú gyárban, ahonnan egyből Magyarországra hozták. Először a Magyar Néphadseregben repült, mint katonai szállítórepülőgép. Ezt követően 1958-ban került a Malévhez, ahol 1964-ig állt forgalomban. Ezután visszakerült a Magyar Néphadseregbe, ahol egészen az 1974-es kivonásáig szolgálatban volt. Leszerelését követően a szolnoki repülőtéren volt kiállítva.

A HA-LIX a Magyar Állam (Honvédelmi Minisztérium) tulajdona és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum a kezelője. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben hozta el a gépet Szolnokról és több, mint 30 ezer munkaórával állította helyre és tette repülőképessé. Ezt követően 2001. szeptember 21-én emelkedhetett – közel harminc év után – ismét a HA-LIX a levegőbe. Miután másodszor is megkapta a légialkalmassági bizonyítványát számos repülőnap és légibemutató sztárja lett. A HA-LIX azóta járt már Ausztriában, Csehországban, Hollandiában, Horvátországban, Németországban és Szlovákiában. Tavaly részt vett abban a Guiness-Rekord kísérletben, amelyben 9 darab DC-3-assal, egy DC-6-ossal és egy L-1049 Super Constellationnel közösen a világ legnagyobb oldimer kötelékét alkották a hamburgi nemzetköz repülőtér felett.

Az egyedülálló repülőgép idén augusztusban kapott ismét, az 1960-as éveket idéző maléves festést a magyar nemzeti légitársaság és az Goldtimer Alapítvány együttműködésének köszönhetően. A hazai és nemzetközi repülőnapokon már maléves színekben jelenik meg, felidézve a több mint 60 éves légitársaság történetének kezdeti időszakát és egyben a magyar repüléstörténet egyik felejthetetlen korszakát.

Pilótákról röviden

A kötelékben a Boeing 737-en repülnek:

FEHÉRVÁRY GÉZA – oktató-berepülő kapitány B737-es típuson, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese

Közel harmincéves repülő múlttal rendelkező oktató, berepülő parancsnok pilóta, a Malév volt vállalati főpilótája. Jelenleg kapitányi munkája mellett az üzemeltetési területért felelős vezérigazgató-helyettes. Rendkívül széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a magyar légi közlekedési szakma területén. A kereskedelmi repülést az Aktyubinszki Repülő Műszaki Egyetemen tanulta. 1982 óta a Malév pilótája, első típusa a TU-134 volt, 1991-ben váltott Boeing 737-es típusra, melyet – a típuscsaládon belül található összes gépen – azóta is repül. Oktató és berepülő parancsnok lett, majd 2002-ben vállalati főpilóta. 2003-ban megbízott vezérigazgatóként is tevékenykedett. A nemzeti légitársaságnál üzemben lévő minden B737-es típuson repült, jelenleg több mint 13 000 repült órát mondhat magáénak. Angolul és oroszul beszél.

LAKATOS KÁROLY – oktató-berepülő kapitány a B737 típuson, a MALÉV Repülési Igazgatója

28 éves Maléves múlttal rendelkező oktató, berepülő parancsnok pilóta a B737-es típuson. Rendkívül széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a magyar légiközlekedési szakma területén. 1980 óta a Malév pilótája, első típusa a TU-134 volt. B737 típuson oktató parancsnok lett 1997-ben, majd berepülő pilóta 2000-ben. 1998-2001 között Safety Captain a B737-es típus osztályon, majd repülésfelügyeleti szakfelügyelő lett 2001-2002. között.
A Repülésbiztonsági és Minőségügyi Iroda vezetője 2002-2003 között, majd a Repülésfelügyeleti Iroda vezetője 2007-ben. A Repülési Igazgatói posztot 2007. december 1-től tölti be. Jelenleg 12 500 repült órával rendelkezik.

A kötelékben a LI-2 tipuson repülnek:

KRAUTH PÉTER oktató-berepülő kapitány

A harmincéves maléves múlttal rendelkező oktató, berepülő parancsnok pilóta rendkívül széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik, nemcsak a nemzeti légitársaság, hanem az egész légiközlekedési szakma területén.
A repülést 16 évesen kezdte vitorlázórepülővel. 1978 óta dolgozik a Malévnél, a TU-154-en kezdett, 1985-ben oktató parancsnok lett ezen a típuson. Elsők között lett B-737-es parancsnok, 1998-tól kormánypilóta és 2000-től berepülő pilóta. 2005 februárjától 2007 áprilisáig a Malév Igazgatóságának tagja, 2005 júliusától 2007 novemberéig a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, jelenleg több mint 14 000 repült órával a háta mögött.
Szabadidejében kisgéppel és helikopterrel is repül és oktat. Nemcsak vezeti a Malév történelmében is nagy szerepet játszó, egyetlen és egyedülálló felújított Li-2-es repülőgépét, de a felújításában is jelentős részt vállalt. Élete, szenvedélye a repülés, hobbija a motorozás.

BOROVSZKY JÁNOS – vezető oktató-berepülő kapitány

35 éve repül, több mint 20 000 órát töltött a levegőben. 1973-ban kezdett a Malévnél repülni a TU-134-es típuson, 1983-tól már TU-154-es kapitány, 1983-től oktató, majd berepülő pilóta. 1993-tól B767-es oktató-berepülő kapitány. Szabadidejében vezeti a Malév történelmében is nagy szerepet játszó, egyetlen és egyedülálló felújított Li-2-es repülőgépet is.

(Az oldal a Malév közremüködésével készült)

STA TRAVEL