Stratégiai Légiszállítási Képesség

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC-Strategic Airlift Capability) program célja, hogy a résztvevő országok számára katonai légiszállítást biztosítson távoli területekre. A stratégiai légiszállítás fontossága egyre nagyobb napjainkban, hiszen válsághelyzetekben elengedhetetlen a gyors reagálás. Ez a képesség teszi lehetővé a katonák és a felszerelés gyors szállítását.

A SAC kezdeményezéshez eddig 12 ország csatlakozott: tíz NATO tagállam (Bulgária, Egyesült Államok, Észtország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia) és két a NATO Partnerség a Békéért (PfP) együttműködésben résztvevő partnerország (Svédország és Finnország). A résztvevő országok megegyeztek, hogy egy közös, Boeing C-17 Globemaster III típusú szállítógépekből álló légiflottát hoznak létre, amelyet együtt üzemeltetnek és finanszíroznak.

A SAC program elindítását 2007 nyarán jelentették be a NATO tagállamok védelmi minisztereinek brüsszeli találkozóján. Ezután a C-17-es szállítógépek beszerzésére és működtetésük támogatására megalakult a NATO Légiszállítást Kezelő Szervezet (NATO Airlift Management Organisation, NAMO), és annak végrehajtó ügynöksége a NAMA (NATO Airlift Management Agency).

Highslide JS

A közös légiflotta a legköltséghatékonyabb megoldás a stratégiai légiszállítás biztosítására. A Magyar Honvédség számára szükséges repülőidő és szállítókapacitás hozzávetőlegesen két százalékát teszi ki a teljes kapacitásnak – és a költségek is ugyanilyen arányban terhelik Magyarországot. Az, hogy Magyarország adhat otthont a SAC programnak, azt bizonyítja, hogy komoly stratégiai partnerként tekintenek rá.

Ez egyúttal jelentősen emeli az ország nemzetközi tekintélyét. A Magyar Honvédség reformjának sikeres befejezése és a NATO missziókban, Koszovóban és Afganisztánban szolgálatot teljesítő magyar katonák kiváló teljesítménye is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a pápai repülőteret választották közös C-17 légiflotta központjának.

A C-17 légiflottát üzemeltető többnemzeti Nehéz Légiszállítási Ezred (HAW) katonai állományának nagyrésze és családjuk Pápán már elfoglalta állomáshelyét és a pápai bázis magyar parancsnokságával együttműködve hajtják végre feladataikat. A HAW parancsnoka John D. Zazworsky ezredes, az amerikai légierő tisztje.

Magyarország gazdasági szempontból is profitál abból, hogy a pápai bázisreptér adhat otthont a C-17 légiflottának. A legfontosabb gazdasági előnyök:

A repülőgépeket üzemeltető és kiszolgáló személyzet, amelynek túlnyomó többsége külföldi, évtizedekre (3-4 éves váltásokban) Pápa környékére települ, így ingatlanok bérlésével, oktatási, kulturális, turisztikai szükségleteikkel és napi fogyasztásukkal növelik a térség kereskedelmi forgalmát.

A mintegy 30 millió USD (közel 6 milliárd Ft) összegben tervezett, a pápai bázisreptérhez kapcsolódó beruházásokban való magyar részvétel munkahelyeket fog teremteni Pápán és környékén.

Önmagában a C-17 flotta működtetésével is igen kedvező gazdasági hatás várható: az üzemanyag-ellátás, a szállítási szolgáltatások megemelkedett létszámigénye kapcsán olyan szükségletek biztosítása válik szükségessé, mint pl. a bázis dolgozóinak étkezése, sport- és szabadidős tevékenységei, kommunális szolgáltatásai.

Highslide JS

A 12 ország részvételével elindított SAC program a jövőben mintául szolgálhat a többnemzeti védelmi kooperációnak. A SAC program megmutatta, miképp lehet a dollármilliókba kerülő védelmi eszközök tulajdonlását megosztani és ezáltal olyan védelmi képességre szert tenni, amelyre a résztvevő országok egyedül nem volnának képesek. Az együttműködésből eredő nagyobb hatékonyság pedig arra ösztönzi majd a 12 nemzetet, hogy megerősítsék részvételüket, és további országokat is arra késztet majd, hogy csatlakozzanak a programhoz.

(A Honvédelmi Minisztérium közleménye)

STA TRAVEL