Régi-új főként fapados repülőtér avatása Moszkvában

Pontosabban a központtól közel 50 kilométerre Zsukovszkijban, amit a héten ünnepélyes keretek között Medvegyev orosz miniszterelnök nyitott meg. A reptér nem ismeretlen számunkra, hiszen két évenként itt rendezték meg a moszkvai légi parádét, a MAKS-ot, a mozaikszót kibontva a Nemzetközi Légi- és Űripari Kiállítást.

zsukovszki1

Ez egy létező reptér, amit eddig a repülőnapon kívül alapvetően a Gromov Repüléskutató Intézet használt. Öt és fél kilométeres a leszállópályája, amely a leghosszabb Európában, a katonai, a teher- és utasszállító gépek minden típusának fogadására alkalmas.

Az alapvetően fapados és charterjáratok fogadására berendezkedő Zsukovszkij repülőtér a negyedik lesz az orosz főváros három nemzetközi repülőtere – Seremetyevo, Vnukovo és Domogyedovo – mellett. Azok túlzsúfoltsága és szolgáltatásaiknak drágasága miatt döntöttek az egyik Moszkva környéki már meglevő reptér továbbfejlesztéséről, ebben követték a másodlagos repülőtér választása nevű egyik lényeges fapados alapelvet.

A Zsukovszkij nemzetközi repülőtér kiépítésének első üteme 2014-ben kezdődött el, amelynek keretében egy 15 ezer négyzetméteres terminál készült el, amely évi 4 millió utas fogadására alkalmas. Ezt nyitotta meg a hét elején az orosz miniszterelnök. A tervek szerint 2019-re a Zsukovszkij reptérnek két, együttesen 60 ezer négyzetméteres terminálja lesz, évi 12 millió fős kapacitással.

Érdekes, hogy a fejlesztés többségi tulajdonosa egy szakmai befektető európai cég. 75 százalék mínusz egy részvény arányban a repterek építésére, bővítésére és igazgatására szakosodott litván Avia Solutions Group holdinghoz tartozó Ramport Aero Rt., amely a balti állam és Oroszország mellett Lengyelországban és Olaszországban is jelen van.

zsukovszki2
A négy fotó forrása az
orosz miniszterelnök Facebook oldala

A kisebbségi tulajdonos a technológia-kivitelt támogató Rosztyeh (Rostec) állami cég Rosszija elnevezésű közlekedési és kiállítási leányvállalata.

Az egyelőre nem konkretizált tervek szerint Zsukovszkij repülőterére is közvetlen expresszvonat jár majd a moszkvai belvárosból, miként Seremetyevóra, Vnukovóra és Domogyedovóra. Ez a vonat a Kazanyi pályaudvarról indul majd. A reptér mellett felépítenek egy 250 szobás szállodát és parkoló rendszert is.

Egyébként ez a repülőtér úgy helyezkedik el Moszkvától, mint nálunk fővárosunktól a Székesfehérvár melletti Börgönd, ahol a 2008-as gazdasági válság idején belekezdtek egy fapados repülőtér fejlesztésébe, amit aztán forrás hiány miatt visszaadtak Székesfehérvárnak. Miként a ferihegyi reptéri expressz is egyelőre a jövő zenéje.

A Repülni Jó csapata eddig kétszer járt Moszkvában a MAKS-on. Az elsőről a Tupoljev Tu-144 cikket ajánljuk, a második látogatásról pedig az összefoglalót.

(A cikk az MTI anyagának felhasználásával készült.)

Címkék: diszkont    fapados    repülőnapok    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL