Lufthansa és Debrecen

Nemrég Debrecenben jártam, ahol a Lufthansa magyarországi 2015 évértékelő sajtótájékoztatóján és az első müncheni járat ünnepélyes fogadásán vettem részt. Ez a negyedik és egyben utolsó, összefoglaló jellegű írásom a témában.

1

A Lufthansa Csoport a világ egyik legnagyobb légitársasága, tavaly 107 millió utast szállított. Az anyavállalat keretében a legnagyobb gépei a kétemeletes Airbus A380 és az újjávarázsolt Boeing B747-8, kevés légi szállító repüli egyszerre mind a kettőt. A legkisebb gépe pedig az a Bombardier CRJ900, amely hétfőn a heti háromszor repülő München-Debrecen menetrend szerinti járat első útját teljesítette.

A csoport leányvállalatai a szomszédos Austrian, a svájci Swiss, a brüsszeli Brussels Airlines és a nevet váltó Germanwings/Eurowings. Utóbbi a csoporton belül egy olyan diszkont modell felé tart, ahol Airbus A330 kétfolyosós géppel tengerentúli forgalmat is terveznek.

A két nagy hub közül a Frankfurt lassan eléri lehetőségei határát, ezért a dupla képen látható Münchent fejlesztik inkább, odakerülnek majd az új Airbus A350 XWB gépek is. A debreceniek is ott szállhatnak át több mint száz útvonalra, amellyel egy átszállással négy földrészt, két átszállással pedig szinte minden jelentősebb célpontot elérhetnek a Földön.

Hagyományos hálózati légitársaságként a Lufthansa Budapesten a legnagyobb, tavaly 1,6 millió utast szállított a 10,3 millióból, őt csak a Wizz Air előzte meg diszkontként. Folyamatos a magyarországi növekedés, dőlnek a rekordok, a részletek a Lufthansa rekord Magyarországon 2015-ben másik cikkünkben.

repjegyvadász1

A sajtóbeszélgetésen kérdésemre Antal Gábor a Lufthansa képviselet vezetője elmondta, hogy Debrecen nem konkurenciája Budapestnek, hiszen az idén az új járattal a cívis városban felajánlott összes szék nem teszi ki a magyarországi forgalmuk egy százalékát. Sőt, az átszálló utasok részére kedvezőbb csatlakozás lehet valamelyik irányban akár Budapestre repülni. Debrecen 12 éve van a potenciális Lufthansa célpontok listáján, a repülőtér és a régió intenzív fejlődése érte el a járatindítási szintet. A bővítési lehetőségek pedig a járat teljesítése függvényében alakulnak majd.

alpolgármester1

Az első München-Debrecen járat, amely hétfő-szerda-péntek reggel repül, hagyományos vízkapus fogadása után a repülőgép mellett először a képen látható Dr. Széles Diánával, a turizmusért is felelős debreceni alpolgármester asszonnyal beszéltem. Aki kiemelte, hogy a Lufthansa feltette városukat a világtérképre, részletek a Hölgypilóták blogunkon.

Másik beszélgető társam a betonon Tamás László, a debreceni repülőtér járatfejlesztési igazgatója volt. Ő több éves és az önkormányzat részvételével is zajló tárgyalássorozatról beszélt, ahol a Lufthansa nemcsak Debrecenben, hanem plusz még három országot is magában foglaló régióban látott forgalmi potenciát. A járatindulást szerinte elősegítették az olcsó olajárak is.

tligazgató1

Az igazgató szerint a térségi turizmus fellendítése mellett a Lufthansa presztízse és a járat elindulása – akár a reptér körüli ipari parkba – a befektetési lehetőségek idevonzását emeli magasabb szintre. A multinacionális vállalatok menedzserei, akik hagyományos hálózati légitársaságokkal repülnek a földrészek között is, már megtehetik, hogy egyik nap Debrecenben, másik nap már egy müncheni átszállással Hong Kongban tárgyalnak. Az igazgató reméli, hogy minél hamarabb növekedik a frekvencia, akár napi müncheni járatra is. Szerinte a Debrecenből utazók legalább fele arányban ki fogják használni a jó átszállási lehetőségeket az egész világ felé.

A járat visszaindulása után az ünnepség a terminálon folytatódott. A köszöntők között Papp László (b3), Debrecen polgármestere kiemelte, hogy a város, a régió versenyképessége az elérhetőségen nyugszik. A repülőtér fejlődése a kormány támogatásának is köszönhetően igazi sikertörténet – 2011 évi 18 ezerről tavaly 180 ezer, idén pedig 300-350 ezer utas várható. A Lufthansa megjelenése pedig a német-magyar kereskedelmi, gazdasági, turisztikai kapcsolatokat másik dimenzióba lépteti. A polgármester elmondta, hogy a város rendkívüli mértékben elkötelezett a járat sikere iránt és a marketing akciók alapján bízik abban, hogy a járat nemsokára naponta közlekedik majd a két város között.

koccintás1

Herdon István (b1), a repülőteret üzemeltető Xanga cégcsoport vezérigazgatója az ipari parkban rejlő lehetőségeket emelte ki. Antal Gábor (b4) szólt arról, hogy a Lufthansa összes európai járatán a a frissítő kendőkön marketingeli Debrecent a Nagytemplom képével. Ívgyártó István (b2) a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára utalt arra, hogy a Debrecenben folyamatban levő nyolc befektetési projektet miként segítheti elő a Lufthansa jelenléte. Boris Ogursky (b6), a Lufthansa európai szóvivője pedig nagyon bízik az új járat sikerességében.

Végül a helyi tv riportját ajánljuk.

Másik három cikkünk:

1. Repülni JÓ – Lufthansa rekord Magyarországon 2015-ben

2. GÉPMADARAK – Lufthansa Bombardier CRJ900

3. Hölgypilóták blog – A Lufthansa Debrecen megyei jogú várost feltette a világtérképre

Címkék: hirek    interjú    légitársaság    repülőgép    repülőtér    vidéki repterek

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL