Diamond D-Jet helyett Dornier Seastar

Mivel a Diamond D-Jet gyártását felfüggesztették, az amerikai gyárat nem hagyhatták munka nélkül. A két európai cég összehajolt, és a gyártósorokon a Seastar kompozit sárkányszerkezetét fogják gyártani.

repjegyvadász1

A D-Jet-tet itt a szomszédban, Ausztriában fejlesztették ki, lassan tíz éve szállt fel az első példánya. Egy pilóta mögött négy majd később öt utas fért el a csupa kompozit egy hajtóműves nagyon könnyű jet-ben, amelyből három példányt építettek eddig. Több mint négyszáz kilométeres utazósebességgel 2500 kilométerre repülhettek vele. Az ára a 2 millió dollárt súrolta.

12

Néhány éve Kanadában elkezdték felszerelni a gyárat, de a konkurensek árversenye labilissá tette a fejlesztést. Egy kivételével azok is tönkre mentek, nem sikerült új befektetőt szerezni, a gyár ott állt eddig parlagon.

A világhírű Dornier családból még a papa kezdte el fejleszteni a Seastart, amit Conrado fia fejezett be. Itt a nyolcvanas években volt a szűzrepülés, aztán ment a piaci bevezetés és a helykeresés. A 14 székes kétéltű hidroplánból kettőt építettek, a családi hagyomány szerint toló-húzó légcsavaros egybe motorral a szárny tetején-közepén. Háromszáz körüli utazósebességgel több, mint másfélezer kilométerre lehet egyből elrepülni vele.

seastar3

Néhány éve egy kanadai állami támogatásos gyár terveiről lehetett olvasni, majd itt is jöttek megváltóként a kínaiak. Kínában már épül a gyártósor, de a Dornier mégiscsak német cég, ezért a Diamond-ot rábeszélték, hogy aktiválja a kanadai kompozit szerelősort.

Onnan a sárkányszerkezeteket hajóval Németországba küldik és a Dornier München melletti gyárában már idén nyár elején az első széria példányt készre szerelik, potom hatmillió dollárért elvihető lesz. Európában is gyártanak végre tíz személyesnél nagyobb kétéltű hidroplánt, a történelmileg jól csengő Dornier Seastar néven.

Mig Diamond D-Jet is remélhetőleg csak szunnyad, a személyi jetek világ nem marad szereplő nélkül. A Cirrus Vision SF50 négy géppel a berepülése vége felé tart. Ötszázzal hasit majd akár hét emberrel is, a Cirrusnál jellemző dzsojsztik mozgatására rásegít majd a modern robot pilóta.

A személyes Jetek világa előtt nagy jövő áll, mert előbb vagy utóbb ide is elér majd az olyan fokú önvezető képesség, amikor az újonc pilóta választhat. Végighúzza ujját a képernyőn az úti célig, s ha van kedve, dzsojsztikra pattan, ha nincs, akkor megnyomja az OK gombot.

Címkék: hirek    repülőgép    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL