Repüljön sugárhajtású hátizsákkal

Az ember régi vágya szárnyak nélkül repülni, a technika fejlődésével pedig ezek a sugárhajtású háti szerkezetek egyre kisebbek lettek. Két hónapja New Yorkot kápráztatta el David Mayman az egyik feltaláló és tesztpilóta, aki JB-9 Jatpack nevű sugárhajtású hátizsákjával röpködött a Szabadság szobor környékén.

repjegyvadász1

A szűzrepülés során az egyik feltaláló tesztpilóta a szerkezettel a hátán egy hajóról indult, majd röpködött a Szabadság szobor körül, üdvözlésként megállt mellette, dobott egy piruettet és a végén visszarepült a kiinduló pontra.

jetpack1

Az ilyen repülő szerkezetet James Bond-i csodakütyüként ismerhette meg a nagyközönség. A hatvanas évek közepén a 007-es ügynök kivételesen nem trükkfilmen szökött meg egy kastélyból, hanem egy igazi sugárhajtású hátizsákkal és dublőr pilótával vették fel a jelenetet.

A háti gépet a Bell helikopter a hadseregnek fejlesztette korábban, de a fél percnél rövidebb repülési idő képessége és a rohadt nagy zaja miatt a feledés homályába merült. Azért nézzük meg a Tűzgolyó című filmben.

Rá húsz évre a Los Angeles-i olimpia nyitó ünnepén a 007-es ügynök gépének polgári változata, egy Rocket Belt majd harminc másodpercet repült. A fényképet a filmipari technikai trükkökben járatos Nelson Tyler, a mostani sugárhajtású hátizsák másik feltalálója készítette, aki már akkor is ezen a területen dolgozott.

tyler rocketbelt1

Újabb húsz év, amikor a két ember, David és Nelson a Jetpack Aviation közös üzletben egymásra találnak. A bemutatót repülő hátizsák már a közös fejlesztésük kilencedik változata, de megépítették már a JB-10 Jatpack-et is.

jetpack

Jobbra és mögötte Nelson

Tűzálló ruha, két tartályban akár 37 liter kerozin plusz több mint tíz kilóban még két hajtómű a háton, amely a kezekben levő kormányokkal és műszerekkel irányítva képes a pilótát akár 10 percig a levegőben tartani, feltéve, ha nem nagyon kövér. A nagyjából 50 kiló a háton nem hétköznapi viselet, az biztos, még ha csak az indulás pillanatában kell a súlyt a pilótának megtartania.

A pilóta helikopter elven a sugárhajtóművek mozgatásával és gázadással kormányozhat. Az eszköz képes akár 150 – 300 méter percenkénti emelkedésre, a nagyobb érték inkább az üzemanyag fogyásával jön elő, ezer méterig már felszálltak vele. A pilóta fel tud gyorsulni akár száz kilométeres óránkénti sebességre is. A videón egy edzés sok szemszögből.

A sikeres szűzrepülés után messze még az eladás, ahogy azt egy másik újdonság, a Volocopter VC200 kapcsán bemutattuk. A feltalálók a sugárhajtású hátizsák piaci irányairól is beszélnek, köztük David a tesztpilóta jelentős nemzetközi cégvezetői gyakorlattal is rendelkezik.

Mayman szerint a JB-9 egy 18 literes üzemanyag tartállyal akár holnap eladható lenne az ultrakönnyű repülőgépek kategóriájában, maximum 5 perc repülési idővel és jó drágán. Ajánlottak az egyik példányért már több millió dollárt, de még előtte vannak az engedélyeztetési eljárásnak. A másik irány a JB-10, ami akár 200 kilométer per órás sebességgel is repülhet és hosszabban.

jb9

Hasonlóan a Volocopterhez, szerintem ez is egy új kategória lesz majd a kisgépes repülésben, aminek ki kell alakítani az általános szabályait. David szerint sem lenne nyerő, ha valaki öt méter magasan kétszázzal repesztene. Vannak már olyan országok, tette hozzá, akik jobban nyitottak egy ilyen szabályozásra.

A másik fejlesztési irány, hogy az eszköz egy repülő robot hátizsák legyen, ahol az utas beüti az ulticélt a többit meg a számítógép elvégzi majd. Nyilván ennek lesznek korábbi fokozatai, amikor a számítógép a pilótát segíti. Ismerve az internet milliárdosok hozzáállását, nem lepődnék meg, ha valamelyik nagy tech cég sok pénzt pumpálna a Jatpack Aviation sugárhajtású hátizsákjába.

Címkék: akrobata    hirek    pilóta    ujdonságok

1 hozzászólás

  1. Kínai utasszállító drón a CES-en Las Vegasban - Repülni Jó

    2016. szeptember 30. @ 13:47

    […] elrepítheti az utast. Kezdetben nyilván lapos terepen, talán alacsonyan a víz felett, miként a sugárhajtású hátizsák is a víz felett röpköd egyelőre. Igazából a repülő autók jövőbeli versenytársa lehet, […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL