Jegy egy farmer áráért – 20 éves az easyJet

Az első jegyet bérelt gépen egy farmer áráért adták, húsz éve szokatlanul olcsón. Az első húzás meg a többi is bejött, ma 250 géppel egész Európában évente közel 70 millió utast szállítanak.

repjegyvadász1

A tankerüzletben milliárdossá lett ciprusi görög apa szerette volna, mint mindenki, ha a fia folytatja a családi üzletet. A dolog a papa induló tőkéjével kicsit máshogy sikerült, bár ez is szállítás lett, csak nem tengeri, hanem légi és nem cargo.

Az európai légi piac liberalizálása – már nem kellettek államközi szerződések az útvonalak megszerzéséhez – jó alapot adott az ifjú Steliosnak. 1995 évben bérelt géppel, a görög narancsszín napfényt igéző erejével és a cégnév szokatlan írásmódjával megalapította Londonban az easyJet-et, novemberben felszállt az első diszkont árú járata is.

steliosstelios1stelios2

A sikeres amerikai fapados modellt aktualizálta Európára. Kihagyta a jegyeket áruló irodákat az üzletből, egy telefonszámot festett a gépek oldalára és azon csak bankkártyával lehetett jegyet venni. Majd gyorsan honlapot csináltatott és már online árulta a jegyeket. Nem sajnálta a pénzt a reklámra, görög narancsszínben úsztak az angol újságok.

Komolyan vette az utasok igényeit és az olcsó jegyárban nem adott silány szolgáltatást. Központi repterekre repült és hazai, európai gépet, a kisebb Airbus családot választotta, nyilván megkérte az árát. Nem volt tőle idegen a növekedj gyorsan, akkor mindent olcsóbban kapsz szlogen. Több gép, több út, több bázisreptér, közben át a Csatornán Európa elfoglalása. A mérföldkövek kattintva láthatók a képeken.

akkorakkor1akkor2

Végül Stelios Haji-Ioannou az easy-ből főként utazási márkát, easy Group-ot varázsolt, szálloda, autókölcsönző, busz, étterem, telefon és sok más dolog szélesítette a kínálatot, a neten elért sok millió embert körbelőtte ezekkel a szolgáltatásokkal. Mindezért az angol királynő lovaggá ütötte.

Sir Stelios az alapcég, a diszkont légitársaság easyJet vezetését nem tudta megtartani, 2010 óta a részvényesek egy nagy gyakorlattal rendelkező sikeres menedzsernőt fejvadásztattak a cég élére. Carolyn McCall első munkanapjaiban mintegy álruhás női Mátyás királyként körbe utazta a cég gépeivel Európát.

Carolyn1

A változások között, amit vezérként hozott, az üzleti utasok előtérbe kerülését emelném ki. Ma már minden ötödik utas innen származik. De tetszett nekem az olasz piacra való betörése Róma-Milánó napi járatokkal, usankával bundában reklámozta Moszkvát és Szentpétervárt, az A320 géprendelést nyomta előre a típuscsaládban. Még többet írtam róla a Repülni JÓ ÖSSZERAKHATÓ e-könyvem Fapados vezérnők fejezetében.

utasok

Mögötte a jubileumi festésű gép,
rengeteg utas mini arcképével

Carolyn McCall elsőként vette fel a harcot a vulkáni hamuval, hamar bevezette a fedélzeti Wifit, költségcsökkentésként bevetette a drónokat a karbantartásban, a személyzet okos ruhájával is címlapra került. Közben szépen növekedett az utas szám és a tőzsdei teljesítés is.

Ferihegy111

Ferihegyen egykor és mögötte most

Kár, hogy Budapestet az easyJet bázisként elkerülte, kicsit lüktetve a tízegynéhány év alatt maradt az emberi kezek ujjain megszámolható járatuk. Viszont egy budapesti leszállás során az easyJet Airbuszán ülve éltem át életem egyetlen átstartolás élményét, vagy Lutonban filmeztem le a szárny viselkedését a leszállás során.

Címkék: drón    fapados    hirek    légitársaság    repülőgép

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL