Convair: repülő autó és szuperszonikus hidroplán

A sikeres fejlesztések megelőzik korukat. A Convair kaliforniai repülőgépgyár a második világháború után mindkét új termékét a levegőbe emelte, de balesetek miatt azok bennragadtak a prototípus előtti állapotba. Több mint hatvan év eltelte után a repülő autó már – bár más gyáraktól, de – nemsokára kapható, és az akkori hidroplán egyik fontos eleme is hasznosulni látszik.

repjegyvadász1

Amióta feltalálták az autót és a repülőgépet, rengetegen próbálták őket egyesíteni. A legkézenfekvőbb ötlet, hogy az autót kvázi pilótakabinként berakták egy szárny alá. Egy Hull nevű tervező is ezt a megoldást próbálta eladni a hadseregnek a háború előtt, a kép mögöttire kattintva jól látható a külön repülőgép.

convaircar21

Ami nem sikerült a háború előtt, az összejött a háború után. Hull egy olyan új nagy repülőgépgyárban jelentkezett a terveivel, amelyet akkor a nagy szentháromság – Boeing, Douglas, Lockheed – versenytársaként Convair néven egyesítettek, így ők nyitottak voltak minden újra.

A repülőgép egységnek könnyített feladatot adtak, mikor újdonságként műanyag-karosszériát tettek az autóra. Az autó előbb kétszemélyes volt, több mint hatvanszor szálltak fel vele és biztonságosan működött. De a grandiózus marketing tervekhez négyszemélyes autó kellett. 1500 dolláros darabáron 160 ezer darabot terveztek a piacra, egy jó részét bérautónak gondolták a repterekre, hogy onnan szinte házhoz repüljenek. A Convair Car – 118 számú modell – szárnyai levehetőek voltak és fesztávjuk miatt befértek egy normál amerikai garázsba is.

A projekt egy banális banánhéjon csúszott meg. Autós üzemanyagszint mérőt hagytak a repülő autóban, így a berepülő pilóta a levegőben azt hitte, hogy elfogyott a benzinje, ezért leszállt volna tankolni, de összetörte a prototípust. Hullnak visszaadták a jogot, amibe talán az is belejátszott, hogy közben a Convair ki lett tömve katonai megrendelésekkel és nem akart a piaccal vacakolni. A projekt meg szépen elhalt.

terrafugia transitionAeromobilrepPalVone

Eltelt ötven-hatvan év és az első képen látható amerikai Terrafugia Transition már megkapta a gyártási engedélyt. A szlovák AeroMobil pedig ejtőernyővel túlélt egy légörvényt. Leghátrább az eladósorba kerülésnél sajnos a holland PAL-V tart, pedig ő képes az autópálya leálló sávjában vagy parkolóban a csúcsforgalmat otthagyni. A témát bővebben feldolgoztuk a Repülni JÓ ÖSSZERAKHATÓ e-könyvünk Repülő autók fejezetében.

sea dart1

Ötvenes évek eleje, atomháború tervek a vezérkaroknál. Bennük hidroplán koncepciók az első csapás utáni infrastruktúra, hordozó hajók, repterek megsemmisülésére. Ennek az oldalvizén kapott a haditengerészeti légierőtől megrendelést a képen látható Convair XF2Y Sea Dart hidroplán fejlesztése.

A gépen a deltaszárny a hajótest, magasan a két sugárhajtómű. A nagy ötlet a behúzható síléc volt, ami kiemelte a vízből a gépet a felszállás során, illetve leszálláskor megvágta a nagyobb hullámokat és a gép ráereszkedett a vízre. A második épített repülőgép 1954-ben egy merülés során átlépte a hangsebességet, egyedül a hidroplánok között azóta is.

Rákapcsoltak a fejlesztésre, még abban az évben bemutatót szerveztek a vezérkarnak és a sajtó képviselőinek a San Diego-i haditengerészeti támaszponton. A hidroplán azonban alacsony áthúzása közben a döntéshozók és az ujságirók szeme láttára darabokra szakadt, a katasztrófa lényegében levette a programot a napirendről. Pár év múlva a Convair mérnökei megoldották ugyan a problémákat, de akkor sem volt szerencséjük az időzítéssel. Fellőtték a szputnyikot és a versengés áttevődött az űrbe, a többi hidroplán programot is törölték az egész világon. Részletek a HIDROPLÁNOK Lesz-e újabb aranykor? című e-könyvünkben.

rutan88

Korunk zseniális tervezője, Burt Rutan a képeken látható módon nyugdíjas projektjeként elővette a síléc megoldást a SkiGull nevű sokéltű hidroplánja megtervezésekor, amellyel vízre, hóra, köves terepre, szinte bárhova leszállhat.

Jővőre lesz húsz éve, hogy Rutan testvére a szerelmével és a Burt Rutan által tervezett és épített Voyager repülőgéppel leszállás nélkül körberepülte a földet. Burt Rutan ezt úgy fogja ünnepelni, hogy világ körüli útra viszi a nemrég óta szintén hidroplán pilóta feleségét a SkiGull-lal úgy, hogy a nyolc hónapra tervezett út során, kihasználva a hidroplán képességeit, elkerülik a repülőtereket.

Címkék: repülőgép    történelem    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL