Arch nyert, Besenyei hatodik lett

Sikerrel tért vissza Budapestre a Dunára a Red Bull Air Race gyorsasági repülőverseny. Hannes Arch Roviny után újra nyert, Besenyei Péter pedig az új versenygépével majdnem bekerült a végső négyesbe. A kiegészítő programok is jól szórakoztatták a nagy melegben a közönséget.

A tavalyi év híján Budapesten mindig volt verseny, Besenyei Péter a versenysorozat kitalálója révén pedig nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy Budapest a Red Bull Air Race bölcsője. A dunai pálya elegáns magyar történelmi környezetével, a Lánchíd alatti átrepülő majdnem rajttal nehéz de szép és különleges pálya. Ahogy Arch mondta a sajtótájékoztatón, Budapest a Red Bull Monaco-ja, abszolút városi pálya.

mti

Elől az MTI fotóján a budaörsi eredményhirdetés vége,
mögötte a mi fotónkon Arch a pályán.

Az Air Race az egy gyorsasági repülőverseny, ahol a pilóták ugyanazon a pályán repülnek egyesével, hol két kapu között átrepülve, hol azokat megkerülve. Egyesek szerint fokozza az izgalmat, hogy nem az nyer, aki a versenyhétvégén a leggyorsabb.

Mindez a mester osztályban, itt repülnek a nagyok, a dupla párbaj szabályával lehetséges. A dobogóig négy futam vezet. Az első csak egy kvalifikációnak tűnik, pedig ott már sok minden eldől. A kvalifikáció alapján az első párbajban a leggyorsabb hívja ki a párbajra a leglassabbat és így tovább, ahol azért nem mindig jön be a papírforma. Például Besenyei is legyőzte a néggyel előtte levő Chambliss-t az első párbajban.

A második párbajra a hét győztes mellé a legjobb második kerül. Archnak itt szerencséje volt, mert előtte a párbaj ellenfele a tavalyi világbajnok, Nigel Lamb megrezegtette az egyik kaput és ezzel kiesett. A korábban messze a legjobb időt, budapesti pályacsúcsot repülő ausztrál Mat Hall pedig a legjobb nyolc közötti párbajban nem bírt a cseh Martin Sonkával.

besenyei és hárman
bonhommearchsonka

Bonhomme, Arch, Sonka
a pályán is ebben a sorrendben

A második párbaj sorozat győztesei már csak az idő ellen küzdenek, ahol századmásodpercek döntenek. Szerintem Sonkának akkor úszott el az aranyérme, amikor a Lánchíd előtti emelkedő fordulóban a süllyedés során – harmadik kép – meglibbentette a szárnyát, megtörte a lendületet, hogy a következő kapuhoz irányba állhasson. Itt úszott el az erős egy másodperc, amivel győzhetett volna életében először, így csak harmadik lett.

Hannes Arch viszont Budapesten is nyert, ami neki kabala, hiszen ő is itt a Duna felett szerezte meg élete első futamgyőzelmét. Paul Bonhomme, aki vezeti az idei pontvadászatot, lett a második, emberi szemmel érzékelhetetlen 207 ezred másodpercnyi hátránnyal, csak ők ketten repültek egy percen belül a Final Four-ban.

Láttuk, hogy a verseny ezredmásodperceken dől el, Besenyei korábbi gépét a Corvus Racer 540-et pedig az ő közreműködésével a magyarok nem ilyen szűk fordulókra tervezték. A gyárilag rendszeresen elúszott egy másodperc miatt Besenyei Péter csapata új gépet, egy Zivko Edge 540-et vett, a folyamatosan élen levők is ilyen géppel repülnek.

besenyeibesenyei2besenyeisajttaj

A szombati reptérlátogatáson Besenyei Péter bizakodó volt, ami bejött. A szinte alig kicsomagolt, eddig közel két órát versenyző új géppel – első kép – lerepülte idei legjobbját. A sajtótájékoztatón viccesen meg is fenyegette a vasárnap dobogón álló versenytársait, hogy a következő versenyen a világhírű angliai Ascot lóversenypályáján komolyabban tarthatnak tőle. Addig egyre jobban megismerkedik az új géppel, kicsit hátrább teszik a pilótaülést, hogy szabadabban kormányozhasson. Aki látta tv-n a versenyt, a futam után mindenkit tágasan mutatott a belső kamera, egyedül Besenyei pilóta fülkéje volt látványban is szűk.

connie1

A hétvégét jól szolgálták a betétprogramok. A lassan Budapestre hazajáró Red Bull Flying Bulls történelmi légi kötelék mellett nekem legnagyobb élmény a svájci színekben repülő csoda, a Lockheed Super Constallation utasszállító repülőgép volt, amiről majd külön is írok a GÉPMADARAK-ban. Az amerikai repülő tankok, a négy tagú A10 Varacskos Disznó kötelék csak szombaton délben húzott át kissé magasan a Duna felett, vasárnap is jöhettek volna.

ejtőernyőheli2gripenek

Szépen szerepelt a Magyar honvédség is. Két Gripen áthúzás volt a záróprogram, bár csendességük és a gyorsaságuk miatt talán sokan lemaradtak róla. Én is csak a szomszéd fotós figyelmeztetésére – jönnek a Gripenek – exponáltam feléjük, de azért elkaptam őket. Viszont a fél órás ejtőernyős és deszantos, valamint a hadihajós-helikopteres betolakodó elfogást nagyon élvezték a nézők.

Ajánljuk még tegnapi Facebook képtárunkat is, meg a Hölgypilóták blogunkon a budapesti repülőversenyről megjelent másik cikkünket.

Címkék: akrobata    helikopter    katonai    pilóta    rendezvények    repülőgép

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL