Három éve szállt el végleg a MALÉV

2012 február 3, a fekete péntek, földön maradtak a MALÉV gépei. A mögötte maradt űrt a konkurensek gyorsan betöltötték, a nemzeti légitársaság kérdése pedig eddig csak a próbálkozásig jutott, bár ma is napirenden van. Mi is várjuk a keleti szelet.

Három éve egy-két nappal korábban kevesen gondolták volna, hogy eljöhet a fekete péntek. Azon a napon így nézett ki Ferihegyen az előtér.




Fotók: Budapest Airport

Pont három éve ilyen tájban azt írtam, hogy a MALÉV vég egyben a Ryanair, Wizz Air és mások kezdete, ami azóta be is jött, bár nem kellett hozzá nagy jóstehetség. A MALÉV nálunk is átköltözött a róla szóló nosztalgia szalonba, ahol a rengeteg anyagunk miatt ma is érdemes nézelődni.

Nemzeti légitársaságunk gyakorlatilag a Wizz Air lett. A Wizz Air a három év alatt megerősítette budapesti jelenlétét, megpályázta-elnyerte az egyezményhez kötött városokat, itt a központi irodaháza, épül a hangárja, jön a kilencedik gépe. Debrecenből is több éve repül. De a Wizz Air sokországos kelet-európai diszkont -fapadosként soha nem lehet jogilag nemzeti légitársaság, ezért máig nyitva maradt a pozíció.

A címért eddig csak a Sólyom indult egyedül. Álmos vezér éppen csak betoppant Budapestre, de a légitársaság a tervezett nagyságrendben végül befektetők híján elbukott, bár még ma is küzdenek az egy-két gépes indulásért, reméljük, sikerül nekik.

Amúgy a szűkebb-tágabb szomszédságunkban lassan kiüresedik a nemzeti légitársaság klasszikus fogalma, az államok még a lehetőségeikhez képest is kihátrálnak a korábbi nemzeti zászlós légi cégeik mögül. Miközben egyre jobban fúj a keleti szél, keletről jött szakmai befektetők segítségével állítják talpra, lendítik fel a nemzeti légitársaságaikat.

HIDROPLÁNOK Lesz-e újabb aranykor?
Megjelent legújabb e-könyvünk

Az Air Serbia és nagyobb falatként az Alitalia már Etihad leány, a szlovén és a horvát nemzeti légitársaság is keleti befektetőkben reménykedik. A bosnyákok az iraki Wand csoport pénzéből nemsokára felszállnak. A szlovákok az örményekkel próbálkoznak. A csehek koreai tőkével állnak talpra, bár most éppen újabb radikális fizetéscsökkentés borzolja a kedélyeket. A British Airways, Iberia, Vueling csoport pedig idén januárban fogadta be a Qatart, több mint egymilliárd font friss tőke érkezett a patinás légi cégbe.

az utolsó vontatás

Az utolsó vontatás

Végül mi is várjuk a keleti szelet. A magyar “kormány változatlanul nyitott a tárgyalásokra minden komoly érdeklődővel, tőkeerős szakmai és külső befektetővel egy új hazai légitársaság megalapításáról, amelyben kisebbségi tulajdonosként akár a magyar állam is részt vállalhatna − válaszolta a Napi Gazdaságnak a fejlesztési tárca annak kapcsán, hogy épp három évvel ezelőtt állt le a Malév.”

Címkék: hirek    légitársaság    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL