Kisérleti drón a budaörsi reptér fölött

A SZTAKI intelligens jármű irányítási rendszer kutatásában nemrég légi forgalomra vadásztak Budaörsön. Azt tesztelték, miként illeszkedhet be a robotrepülőgép a légi forgalomba. Néhány gondolat után egy vendégvideó.

A kísérleti gép orrán négy kamera néz félkörbe, akár a gyakorló pilóta, hiszen ő se lát maga mögé. Egy képfeldolgozó rendszerrel a robot repülőgép észreveszi a másik légi járművet, annak haladási irányát is kiszámítja, a magáét meg tudja. Ha ütköznének vagy veszélyesen megközelítenék egymást, akkor a progra- mozott fedélzeti robot kitéríti a drónt. Ezt tesztelték a videón, amit majd mutatunk.

Mikor láttam a videót, először kicsit úgy éreztem magam, mint a korai repülőgép feltaláló próbálkozók, akik a madarak nyomán csapkodó szárnyat terveztek. Ma már megmosolyogjuk őket. A jelfogás az emberi szem analógiájára a GPS korában első pillanatban hasonló melléfogásnak tűnik. Korábban írtam a sikeres angol utasszállító robotgép kísérletről egy füzetet, ahol a légi forgalom észlelésére radarjelet használtak.

robot400

Újra neki futva viszont szellemes a megközelítés, mivel az intelligens irányítás független a repülőgép nagyságától. Hiszen már nem a drón technika a kérdés az utas repültetésben, az köszöni szépen, már átszövi a mindennapokat. Hanem sokkal fontosabb, hogy az utasok a ki tudja, milyen távoli jövőben miként kezelik, hogy nem lesz már pilóta fülke a gép orrában. A fokozatos átmenet elfogadtatása talán fontosabb lesz, mint a végső eredmény, vagyis a személyszállító drón tömeges forgalomba állítása.

Az utasok ma még keveset tudnak a komputeres irányítási rendszerekről, a robotpilótát is segédnek tekintik. Néhány emlék arról, amikor nem a pilóta a primadonna a fedélzeten. Többször utaztam Malév pilótafülkében, ahol a pilóták már kiéhezve várták, hogy a leszálláskor a robotpilóta helyett kezükbe vegyék a kormányt.

Szimulátorban filmeztünk ütközés elkerülést, vagy nulla méteres látótávolságú műszeres leszállást, ahol a pilótáknak pont azt kellett kibírniuk, hogy nem nyúlnak hozzá semmihez. Hallottam többször káromkodva mesélni pilótát, akit felülbírált az a rohadt komputer, satöbbi.

A SZTAKI kutatói a látás funkcióval az emberszabású robot irányába fejlesztenek, aki saját képfeldolgozó rendszerével az ember-pilótához hasonlóan látja a forgalmat. A mobil alkalmazásokra gondolva talán olcsóbb is az eszköz, mint a fedélzeti radar. Az átmenetben maradhat a pilótafülke, köszöntheti a közönséget a szokásos fél-géphang. Így a sci-fi filmeken edzett utasok első lépésben jobban elviselik, ha véletlenül meglátják, amikor a fess kapitányban elemet cserélnek.

A vicces fogalmazást félretéve, ma még az űrhajósok is megkövetelik a teljes emberformát. A NASA kifejlesztett egy aranyfejű humanoid robotot, logikusan lábak nélkül, hiszen a Nemzetközi Űrállomáson nem gyalognak, hanem úsznak az emberek. Egy idő után lábakat kellett rá szerelni, hogy elviseljék látványát a többiek.

A másik félelem jogosan a meghibásodás. A rendszereket már ma is megkétszerezik, esetleg megháromszorozzák, hogy mindig legyen tartalék. Különösen igaz ez az új kompozit gépekre, mint az Boeing B787 vagy az európai Airbus A350. A Budaörsön repülő drónba is mindenből duplát építettek, sőt még földi pilótát is rendeltek hozzá rádió távirányítással.

Akkor jöjjön a videó, az indítás után a csuszkát a 20 perc 15 másodpercre kell húzni.

Ha már Budaörsön vagyunk, akkor búcsúzóul egy ottani korábbi Red Bull történelmi gép kavalkád.

————————————————————————————

Ide illő frissítés, bemutatták az életmentő drónt Hollandiában. 100 kilométeres sebességgel repül a szívleállási célhoz, kiviszi a defiblirátort és a mobiltelefonon át egy kezelő bárkinek elmondja a használatát.

Címkék: drón    pilóta    polgári    rc modell    repülőtér    uav    vidéki repterek    videó

1 hozzászólás

  1. Kínai utasszállító drón a CES-en Las Vegasban - Repülni Jó

    2016. október 15. @ 09:49

    […] A kínai cég elérhető dolgokat szeretne, hiszen Amerikában már egy óriás drón köteléket repült a hagyományos vadászgép társával majd leszállt az anyahajóra. A valós idejű légi forgalomba való behelyezkedésre, hogy a drón lásson és alkalmazkodjon, egyébként itthon Budaörsön is folytattak kísérleteket. […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL