Az Emirátusok vette meg a légi Ferrarit

Pontosabban a Mubadala Abu Dhabi állami befektetési társaság szerezte meg az olasz Piaggio Aero Repülőgépgyár, a légi Ferrari részvényeinek 98 százalékát, a másik részvényes pedig a korábbi elnök, Pietro Ferrari maradt. Drón irányába is fejlesztenek.

A Mubadala egy közel hatvan milliárd dollár eszközértékű, vegyes profilú állami befektető társaság, amit több mint tíz éve hoztak létre az Abu Dhabi Emirátusban, a trónörökös az elnöke. Feladata, hogy erősítse az öböl menti állam olajon kívüli növekedési potenciálját otthon és szerte a világon.

viceroy maldiv1

Luxushotel hálózat a világon,
itt a Maldív szigeteki házak, kattintson!

A Mubadala konszern az ingatlan fejlesztéstől az egészségügyig, a pénzügyi szolgáltatástól a megújuló energiáig sok mindennel foglalkozik, nagyon erős benne a légi és űripar.

A légi Ferrarit nem egyszerűen megvették nagyobbrészt az indiai Tata cégtől, hanem jelentős tőkeemeléssel két irányban bővítették a profilját, miközben Olaszországban új gyárat építenek.

EAA2012SRjet1
ferrarijet2p24

A cég zászlóshajója továbbra is a Piaggio Aero P-180 Avanti II tolópropelleres luxusgép. Ferrari dizájn a levegőben és negyven százalékkal olcsóbb üzemeltetés a hasonló sugárhajtásúakkal szemben. Az elmúlt években minden földrészen megteremtették a luxusgép kereskedelmét, néhol, mint például Kínában gyártási kooperációban is.

Pár éve elindultak egy pilóta nélküli fejlesztés, a drón irányába, ahol tök lényegtelen a Ferrari elegancia, nem is igazán értettem ezt. De úgy látszik, hogy a hadiipari megrendelés nagyon erős motívum, mert ez maradt az egyik bővítési irány. A P1.HH vagyis Hammerhead – ami Pörölycápát jelent – már tömege miatt is inkább csapásmérő és nem felderítő drón lesz.

A másik fejlesztési vonal szintén védelmi ipari, egy ekkora gépnél adja magát: járőrözés a tengerpartok mentén, haditengerészeti, határőrzési vagy akár mentési célból is.

galassi és logli

Balról Alberto Galassi, korábbi vezér, ma elnök
jobbról az új vezér, Carlo Logli

Carlo Logli, az új vezérigazgató is az olasz védelmi és polgári repülőgép iparból, az Alenia Aermacchi-tól jött. Korábban ott drónokat fejlesztett, legutóbb pedig az orosz SuperJet regionális gép világkereskedelmét indította be a SuperJet International olasz-orosz vegyesvállalatában.

Végül egy emlék és egy érzés.

Öt éve az Emirátusokban jártam, Al Ain repülőterén beszélgettem egy magyar sráccal, akit a helyben levő Mubadala Pilóta Oktatási Központ képzett ki Airbus pilótává. Még a kereskedelmi pilóta engedély megszerzése előtt állókból verbuváltak az egész világról olyan tehetséges pilótákat, akik ma már utasszállítókon repülnek.

avanti

Lehet, hogy az iskolára hosszú távon már nem lesz szükség? Ha az új vezér a nem távoli jövőben összetolja a légi Ferrari presztízsét és a drón változat okos mesterséges intelligenciáját, akkor a Piaggio Aero lehet az első világszerte megvásárolható pilóta nélküli luxus utasszállító gép.

Carlo Logli vezérigazgató miért ne tehetné ezt, hiszen mindkét elem házon belül a rendelkezésére áll?

Címkék: drón    hiresség    katonai    polgári    repülőgép

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL