Állvány helyett drónok az easyJet gépeinél

Az easyJet angol diszkont légitársaság drónokkal, táblagépekkel, valós idejű repülési adatok begyüjtésével és fejkamerákkal csökkenti az üzemeltetési költségeket.

A technológiai fejlesztéseket a London-Luton repülőtéren lévő bázison mutatták be újságíróknak a héten. Ian Davies, az easyJet vezető mérnöke az egyik legfontosabb fejlesztésnek a drónok bevezetését nevezte a repülőgépek időszaki, vagy rendkívüli átvizsgálása során.

Carolyn McCall

A képen Carolyn McCall vezérigazgató,
aki rákapcsolt a költségcsökkentésre

Egyes vizsgálatok akár egy egész napot is igénybe vehetnek, ezt az időtartamot a drónok segítségével pár órára szoríthatják le, így a gépet hamarabb forgalomba tudják állítani. Villámcsapás esetén például egy napba telik az átvizsgálás, és évente 350 ilyen esetük van.

A másik fontos fejlesztés, hogy a repülőgépeket hamarosan táblagépekkel szerelik fel, így a navigációs és üzemeletetési dokumentumok is elektronikus formában lesznek elérhetőek, amelyeket interneten azonnal a központba tudnak küldeni. Az easyJet kimutatása szerint egy gépen a dokumentumok 25 kilogrammot nyomnak, ezeket most közel nullára csökkentik, így várhatóan évente félmillió dollár üzemanyagköltséget tudnak megspórolni.

d4ceeeb4-d60c-11e3-_696224ceasyjet-droneeasyJet dron

A repülésbiztonságot növeli és a karbantartást könnyíti a valósidejű repülési adatok (ACARS-üzenetek) nyomon követése, ennek az újításnak a segítségével a főbb rendszerek (áram- és kerozinellátás, aerodinamikai adatok) működését folyamatosan nyomon tudják követni, az eltéréseket azonnal kimutatják és előrejelzést tudnak készíteni arra, hogy melyik alkatrész várhatóan mikor hibásodik meg, így könnyen meg tudják szervezni a repülőtéren a javítást.

Ehhez kapcsolódó másik fejlesztés, hogy a társaság bármelyik bázisán lévő gép átvizsgálását a központban egy, a mérnök fejére szerelt kamera segítségével valós időben tudják nézni és segítséget nyújtani a javításhoz. Ehhez háromdimenziós képet készítő lézeres átvizsgálást is végeznek, amely a gép egyes részeinek deformációit mutatja ki.

Ian Davies a gépek rendelkezésre állásának javításával, ezen keresztül a járatok pontosságának növelésével indokolta a fejlesztéseket. Mint mondta, az egy órán túli késések több tízezer font költséget jelentenek, emellett az utasoknak is bosszúságot okoznak, ezeket szeretnék elkerülni.

easyjet-tulsúly1

Az easyJet gépeiről minden szempontból lekerülnek a túlsúlyok, ami összességében képletesen felér egy szumóbirkózó nagyságú tehertől való megszabadulással. A cég jelenleg 220 Airbus A319-es és A320-as gépet üzemeltet, naponta átlagosan 1400 járatot indítanak 34 ország 138 repülőterére, éves utasszámuk 61 millió.

Címkék: drón    fapados    hirek    légitársaság

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL