Besenyei Péter az Erzsébet hídon

Talabos Gábor régóta a Duna parti repülések tervezője és a különleges repülések helyszíni irányítója, őt kérdeztük a múlt heti Nagy Futam II légi parádé néhány kulissza titkáról.

Miért pont az Erzsébet hidat választottátok Besenyei Péterrel, kérdeztem először. Tavaly a rakparti felszállás volt a különlegesség, mondta, kellett valami olyan újdonság, ami abszolút biztonságos. A híd elég hosszú ahhoz, hogy ha az elhatározási sebességig a hajtóművel valami gond lenne, akkor Péter meg tudott volna a híd végéig állni.

besenyei2

A felkészülés során szokás szerint fejben és a reptéren élesben is elpróbáltuk a manővert, Péter minden változatot begyakorolt. Teszem én hozzá, a Korintoszi Csatorna végigrepüléséhez képest az Erzsébet hídon rengeteg volt a hely.

besenyei4Besenyei Péterbesenyo1

A kölcsön kapott Extra 300 műrepülőgépet egyben – folytatta Gábor – előző este rendőri felvezetéssel egy kamionnal vittük be Budaörsről az Erzsébet híd budai lábához. Nem kellett a forgalmat sem leállíttatnunk, elfértünk a buszsávban, a környező kocsmákból kitódultak az érdeklődők, vagy kétszáz ember ünnepelte és fotózta a lerakodást, a repülőgépet a másnapi indulásig ott őrizték.

Csütörtök délelőtt Péter 70 csomó – majdnem pontosan 130 km/h – sebességnél a tervek szerint emelte fel a gépet és jobbra kifordult, amit azért választottunk, mert arra nem volt akadályként a templom torony. A Lánchíd alatti átrepülését – Veres Zolitól is – a közönség pedig elvárta, nem először csinálták már, a tavalyi Nagy Futamon is sikerük volt vele.

veres1köteléklujo

A tervezés során – folytatta Talabos Gábor – látványos, de elfogadható kockázatú javaslattal mentünk a légügyi hatósághoz és a katasztrófa védelemhez. A jóváhagyott kockázat elemzésünkben kényszerleszállásra a Duna vize volt kijelölve. Előző délután a vizimentők a repülőtéren részletes eligazítást kaptak, hogyan lehet az ajtókat kinyitni, ha kellene, a pilótákat kiszabadítani.

Lassan tíz éve veszek részt a dunai légi parádék irányításában, az alapos felkészítés miatt soha nem volt problémánk és a szereplők többsége már rutinos Duna feletti pilóta. Például az idén először repült Wizz Air Airbuszában olyan magyar kapitány, Arday Andris ült, aki a Li-2 és An-2-magyar gépekkel már többször végigrepülte a Duna szalagját.

A műrepülő ászaink mellett, a Wizz Air nagy gépe és a Li-2-ön kívül miért nem volt több magyar oldtimer, kérdeztem. A tizenhárom gépből hat volt magyar, a Red Bullosok pörgős tempót diktáltak, nem illett volna ide a PO-2 és a Kánya lassúsága, a L-29 Delfin sugárhajtású új oldtimer vadászunk pedig még nem készült fel erre, talán majd jövőre.

Még több fotó Besenyei Péter, valamint Veres Zoltán és végül Rácz Gyula albumaiból.

Címkék: akrobata    helikopter    képtár    pilóta    repülőgép    repülőnapok    történelem

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL