Fapados szuperexpressz és a vidéki repülőterek

13aMíg Európa nyugati felén a regionális légi közlekedésnek új versenytársa jelentkezett a vasúton, addig Magyarországon kezdenek stabilizálódni a regionális nemzetközi repülőterek. Bónuszként egy regionális új repülőgép a végére.

A hagyományos légitársaságok Európán belüli forgalma fapados leányokba terelődik, miközben itt az új versenytárs, a fapados szuperexpressz. A vonatok elterjedésével a belföldi repülőjáratokra vajon ki fog felszállni? Persze nagy kérdés, hogy az Európai Bizottság barátinak vagy ellenségesnek és ezért visszafizetendőnek minősíti-e majd a szuperexpresszbe beletett állami támogatást.

Ouigo néven fapados TGV (szuperexpressz) járatokat indít a francia állami vasúttársaság (SNCF). A fapados szuperexpresszek ugyanis a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan a városközponttól távoli pályaudvarról fognak indulni április 2-tól Franciaország déli városai felé.

A fapados TGV-k naponta négyszer, hétvégén pedig naponta ötször fogják megtenni a Párizs-Marseille, illetve Párizs-Montpellier szakaszt oda-vissza, Lyonon keresztül, ahol meg is fognak állni. Marseille-ben és Montpellier-ben a városközpontban, Lyonban viszont a repülőtéren lesz a fapados vonatok állomása. NIncs még vége, kattintson.

Nyáron két napot töltöttem el Sármelléken, a repülőtéren, erről a Repülni JÓ Füzetekben írtam egy riportot. Majd beszélgettem a repülőtérről Papp Gáborral, Hévíz város polgármesterével.

A veszteség ellenére miért éri meg Hévíz városának a repülőtér fenntartása?

Mi azért szálltunk be a repülőtér működtetésébe, mert annak közvetett haszna számszakilag is kimutatható. Az eltöltött vendégéjszakák, a vendégek költései a sokszorosai annak, amit veszteségként a működés ma még megtermel, bár a negatív mérleg menet közben és egy bizonyos utasszám és áruszállítás volumen elérésekor csökkenthető vagy eltüntethető.

Másrészt a veszteségek abból is adódnak, hogy a repülőtér üzemeltetés költségének 60-70 százalékát száz százalékos állami tulajdonban levő szolgálatoknak fizetjük ki. Két nagy kategória a légi irányítás és az őrzés-védelem.

A debreceni Kósa Lajos polgármester úrral párhuzamosan a két vidéki nemzetközi regionális reptér vonatkozásában szeretnénk a légügyi törvényt úgy módosítani, hogy az állam a fenti költségeket vállalja át, mint például a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Vagy más megoldásként jöjjön létre egy regionális repülőtereket támogató alap, amelyből a repülőterek valamilyen rendszer szerint X mennyiségű támogatást kapnak évente.

Az Európai Unió mércéje szerint ez nem lenne tiltott állami támogatás?

Az Európai Unióban a regionális repterek támogatása nagymértékben elfogadott és nagyon jól működő elv. Ha kimegyünk a világon a piacokra, azt látjuk, hogy a különböző turisztikai desztinációkat mindenhol jelentősen támogatják, mi is egy Balaton-gyógyturizmus desztinációként definiáltuk magunkat. Tovább a kétrészes interjú teljes szövegére.


Risztov Éva tavalyelőtt olimpiai aranyat is hozott Debrecenbe

A debreceni repülőtéren már szeptemberben a törökországi Antalyaba induló gépen utazott az idei év százezredik utasa. Ajánljuk róla a helyi TV riportját.

Herdon István a légikikötőt üzemeltető Xanga cégcsoport vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: a tavalyi 48 ezres utasforgalmat már szeptemberben sikerült megduplázni, és az év végére 120 ezer utassal kalkulálnak.

Az eddigi forgalom 86 százalékát a Wizz Air légitársaság menetrend szerint közlekedő járatai adták. A Wizz Air London-Luton és Eindhoven mellett áprilisig Milánóba repült, augusztus végéig pedig Dortmundba, ám utóbbi járatokat is leállították.

Bónusz a GÉPMADARAK-ról

embraer11

A képen a brazil Embraer repülőgépgyár ERJ-190 típusú 110 személyes regionális repülőgépe a nyáron Budapesten. Reméljük, hogy jövőre ilyen regionális gépeket vidéki reptereinken is üdvözölhetünk.

Címkék: interjú    polgári    repülőtér    szuperexpressz

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL