Boeing B787 és Iljusin IL-96 Budapesten

13aKét óriásgép a ferihegyi betonon. Az első európai Dreamliner a LOT-tól gyakorló repülésre jött, az Aeroflot meg csak sima járatban küldte az orosz nagyságot. Megkezdjük az idei anyagok legjavát, a végén mindig egy bónusszal.

A lengyelek első Boeing 787-ese decemberben és januárban egy sor európai városban tart bemutatót, ami egyben a személyzetek kiképzésének is a része, így fordult meg Prágában, Londonban, Bécsben, Münchenben, Frankfurtban, Kijevben, Hannoverben, Brüsszelben és végül nálunk is.

A Boeing 787-es tervezése még a 90-es végén kezdődött, amikor az amerikai gyártó elkezdett gondolkodni a sikeres Boeing 747-es és még inkább a 767-es széria utáni gépek kialakításáról. A 2000-es évek elejére kiderült, hogy a Jumbo-ban még van fejlesztési és üzleti fantázia is, így készült el a 747-8-as széria, amelynek cargo-változatát már több mint egy éve rendszeresen láthatjuk Ferihegyen. A kisebb befogadóképességű, 220-300 személyes, de hosszútávú repülőgép kategóriában viszont a Boeing látott fantáziát, így született a Dreamliner a 767-esek leváltására és az Airbus A 330-as konkurenciájaként.


Se este, se hóvihar, így száll fel a LOT Dreamliner

A növekvő üzemanyagárak miatt különlegesen nagy hangsúlyt helyeztek a gép gazdaságosságára. Ezt részben a takarékos hajtóművekkel (Rolls-Royce Trent 1000 és General Electric GEnx) részben pedig a géptörzs és a szárnyak különlegesen aerodinamikus kialakításával és a könnyű műanyag kompozitok alkalmazásával érték el. A repülésben egyre nagyobb teret hódítanak a különféle (üvegszálas, szénszálas erősítésű) műanyagok, amelyek könnyebbek, rugalmasabbak és tartósabbak a fémeknél, így a Dreamliner tömegének nem kevesebb, mint 50 %-a már műanyag.

(A cikk januári, még több infó az Álomgép szerkezetéről és pár hónapos földre kényszerítéséről a Repülni JÓ Füzetekben.)

A Dreamliner első európai légitársasága viszont a lengyel LOT volt. A lengyelek gépe három osztályos elrendezésben 18 business, 21 prémium turista és 213 turista helyet kínál, azaz összesen 252 személyes.

Nincs még vége, kattintson.

Szintén januárban irtunk a GÉPMADARAK-ban arról, hogy az Aeroflot a legnagyobb orosz személyszállító típusát, az Iljusin IL-96 négyhajtóműves óriásgépét küldte Budapestre.

A pilótafülkében hárman dolgoznak, a harmadik a fedélzeti mérnök.

A SeatGuru szerint a gép kétosztályos elrendezésű. Az első osztályon 22 ülés, a turista osztályon pedig 225 ülés kapott helyet.

További 35 kép és hozzá kommentárok a Budapest Airport oldalán.

Bónusz az egyik blogunkról, a Hölgypilótákról

Exif_JPEG_PICTURE

Október végén a Wizz Air első dubaji járatát hastáncosnők fogadták a ferihegyi betonon.

Címkék: képtár    légitársaság    repülőgép    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL