Bicikligyárosok a levegőben

110 éve elsőre 37, majd a nap végén 279 méter repülési teljesítmény. 1903 december 17-én repült előszór a Flyer, az első motoros repülőgép a világon. Tervezők, építők és pilóták a feladatokat testvériesen megosztva a Wright fivérek. Miért éppen ők?

1. Igazi start up alkatok voltak. Otthagyták a főiskolát, cégeket gründoltak. Nyomda, újságírás, majd a bicikligyár, ami meghozta nekik a gazdagságot ahhoz, hogy feltalálóként a repüléssel foglalkozhassanak.

fivérek

2. A merev szárnyú repülőgép kormányozhatóságát állították a kutatásaik középpontjába, szélcsatornát alkalmaztak az ötletek tesztelésére. Gyakorlatilag feltalálták az oldalkormányt, amit kezdetben szárnyelhajlításnak neveztek. Az oldalkormánnyal talál el ma is a repülőgép a föld túlsó oldalára, és pontosan leszáll a levegőből egy kinyújtott kutyanyelvű nagyságúnak látszó betoncsíkra.

vitorlázó időszak

3. A felkészülés során a fivérek elbújtak a világ elől. Meteorológusuk tanácsára Kitty Hawk-ba, egy szeles tengerpartra költöztek és több mint ezer felszállás alatt biztonságosan megtanultak repülni a Flyer vitorlázógép elődjével. Szabadalmaztatták a kormányozhatóságot. 5 évet dolgoztak intenzíven azért a 37-279 méterért.

flyer1flyer22Exif_JPEG_PICTURE

4. Bűvkörükbe vonták egy ezermester alkalmazottjukat, kivették a bicikli üzemből, aki ezért többek között szélcsatornát, légcsavart, repülőgépmotort tervezett és épített nekik. Az erőátvitelre pedig ott volt a biciklilánc.

5. Jól tűrték a kudarcot. Pár nappal korábban összetörték a Flyert, hamar újjáépítettek és vágyták a sikert.

letter_2Soaring-100tesók

6. 110 éve a történelmi napon megigézte őket az első szökkenés, összesen négy kört nyomtak le. Wilbur, az öcs kezdte, majd Orville a nap végén már biztosan irányította is a gépet. Az urak hason fekve repültek, mert már mindent tudtak a légellenállásról.

tört1

7. Vérükben volt a média hatalma, egykori nyomdászként, újság kiadóként ismerték a nyilvánosság erejének minden csínját-bínját. Fotóst biztosítottak a világtörténelmi pillanat megörökítésére, újság cikkek jelentek meg egyből róluk. Lehet, hogy nem ők voltak az elsők, de kit érdekel, ha a világgal el tudták ismertetni a médián keresztül az elsőségüket.

flyer33

8. Végül egy rejtett motívum. A protestáns püspök papa a 10 év alatti srácoknak – 1880-as éveket írjuk ekkor – egy helikopter modellt ajándékozott. A fiuk ámulata lassan belső elhivatottsággá nemesedett.

airbus1

9. Tiszteletadás. Bár nem lettek nagynevű és sikeres repülőgép gyárosok, nélkülük ma nem repülhetnének Nagyvasak a levegőben. Tavasszal írtam a világ legnagyobb repülőgépeiről a Repülni JÓ Füzetekben, tiszteletükre egy napra a teljes írást ingyen olvashatóvá tesszük. Kattintsanak a címre bátran.

Címkék: arcképek    repülőgép    történelem

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL