Kátyúzás a repülőtéren

Ki gondolta volna, hogy nemcsak az utakat, hanem a reptéri betont is kátyúzzák. Képes helyzetjelentés a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.

A Budapest Airport szakemberei a kevésbé forgalmas nappali és éjszakai órákat is kihasználják ahhoz, hogy még az erős téli fagyok előtt kijavítsák a futópályák betonjának apró repedéseit, a betonlapok közötti ún. fugákat kicseréljék.

Erre elsősorban a repülés biztonságának fenntartása miatt van szükség, hiszen az apró betontörmeléket beszippanthatná egy-egy repülőgép hajtóműve, ami akár súlyos károkat is okozhatna. Éppen emiatt kell a téli fagyok beállta előtt ismét ping-pong asztal simaságúvá változtatni a repülőtéri betont.

55

Ezekben a napokban a régi, 3 kilométeres hosszúságú 1. futópályán dolgoznak. Ahol csak lehet, kétkomponensű, szuperkemény felületet adó műgyantával végzik, amely megfelelő időjárás esetén akár 3 óra alatt megköt és a betont ismét használhatják a repülőgépek. Míg a hagyományos beton teljes kötéséhez nem kevesebb, mint 28 napra van szükség, addig a műgyanta használatával rövid idő alatt visszaadható a forgalomnak a betonpálya.

26IMG_7186

A budapesti repülőtérnek két, egymással párhuzamos, egymástól 1,6 kilométeres távolságban fekvő futópályája van. A régi 3 km, az újabb 3,7 km hosszú. Szerencsére mind a két beton futópálya szerkezete rendkívül szilárd, jó minőségű, így minden jel szerint még legalább tíz évig nem kell rajta nagyobb javítást végezni, alkalmas minden létező polgári és katonai repülőgép fogadására.

Exif_JPEG_PICTUREpálya6Exif_JPEG_PICTUREpálya2pálya7pálya8

A repülőtéri szakemberek most elsősorban az ún. „touchdown zone-t”, azaz a pálya két végétől számított kb. 800 méter hosszú leszállósávot javítják ki. Ott dolgoznak, ahol az akár több száz tonnás repülőgépek kb. 250 km/h sebességgel földet érnek.

11

A Budapest Airport közleménye: Az 1-es futópálya zárása esetén a 2-es pályán zajló repülőforgalom a megszokottól eltérő módon érinti a közeli Rákoshegy lakosságát. Éppen ezért a javítási munkálatok miatt szükséges pályazárásokról a Budapest Airport a XVII. kerületi média segítségével folyamatosan tájékoztatta az érintett lakosságot, valamint előzetesen személyesen egyeztetett az önkormányzat és a helyi lakosság képviselőivel.

lhbp11

A bordó az 1-es, a szürke a 2-es pálya

A Budapest Airport mindent megtett azért, hogy a munkálatok ütemezésével a lakosság zajterhelése a lehető legkisebb mértékű legyen. Így az 1-es futópályán a hétvégéken és ünnepnapokon nem folyik munkavégzés, valamint munkanapokon is hetente legfeljebb négy, de többnyire csak három alkalommal zárják le a futópályát, általában 8.30 és 19.30 óra között.

Kátyúzási fotók: Budapest Airport

Korábbi anyagaink, amik a repülőgépes fotókhoz kapcsolódnak:
Hastánc a betonon
Átstartolás Ferihegyen
A Lufthansa A380 Budapesten – négy részben
VIDEÓ: American Airlines Budapesten
Malév Nosztalgia Szalon

Címkék: képtár    repülőgép    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL