Eurocopter a jövőbe tekint

A Eurocopter a világ legtöbb gépet eladó piacvezető cégeként 2500 embert alkalmaz kutatási fejlesztési területen, néhány megoldást vázolunk tőlük a jövő helikopteréről.

A függőlegesen felemelkedő és nagy sebességgel merev szárnyú repülőgépként minden helikopternél gyorsabban utazó X3-ról már irtunk. De pilóta nélküli kísérletek, hibrid meghajtás és különleges rotor is szerepel a palettán.

Az X3 arra az egyik igényre jött létre, hogy a nagyvárosok felhőkarcolóinak tetejéről lehessen indulni és érkezni, az utas szinte az előszobába lép be. De közben meg minél gyorsabban falja a kilométereket.

x33

Helikopterként indul-érkezik, majd menet közben átlényegül merevszárnyú repülőgéppé. Három év alatt majd száz kilométerrel gyorsították, idén nyáron minden álomhatárt megdöntött a 472 km/óra utazósebességével.

Ha Londonból át kell ugrani Párizsba, akkor háztól házig nincs egy óra. A vidéki távolabbi rezidenciáról meg akár naponta kényelmesen be lehet járni a Citybe.

ec1

Az Unmanned Air Vehicle – a pilóta nélküli vonalon is értek már el eredményeket, egyelőre utasszállítás nélkül. Egy EC145 hagyta lenn a pilótát, függesztő köteles szállítási és megfigyelés feladatokat oldottak meg vele.

EC145 cockpit Eurocopterec22ec23

Nem UAV-nak, hanem OPV (optionally piloted vehicle) demonstrációs programnak hívják a fejlesztést, mert mindkét üzemmódra egyszerre alkalmas. Az említett unalmas rutin feladatokat a robot, az izgalmasakat pedig a pilóta vezényli a fedélzetről. Ma még földi pilótát az előírások miatt muszáj bevonni, aki vészhelyzet esetén távirányítással beavatkozhat. Az új rendszer általánosan az egypilótás üzemmódot is biztonságosabbá teszi.

A Eurocopter sikeresen tesztelt már hibrid helikoptert, amely egy szabadturbinás, sugárhajtóműves belső égésű motort és egy elektromos motort működtetett egy időben. Kiegészítő elektronika optimalizálja és váltogatja a hajtást, akár meghibásodás esetén, vagy különböző manővereknél. A hibrid meghajtás az üzemanyag fogyasztás és károsanyag-kibocsátás csökkentését hozza, amit piac joggal elvár.

EC-725-Super-Cougar1

Végül megemlítjük a Blue Edge® forgólapátot. Az új dizájn repülési tesztek során bizonyította, hogy alacsonyabb vibráció mellett sokkal csendesebb működésre képes, mint a hagyományos forgólapátok.

Címkék: drón    elektromos hajtás    helikopter    katonai    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL