Vulkáni hamufelhő ellen easyJet és Airbus mezben

Egy év múlva értelmetlen lesz az izlandi vagy bármilyen vulkáni hamufelhő miatti légtérzár, legalábbis az easyJet számára. Igazi vulkáni hamuval tesztelték az észlelést és sikeresen kitértek előle.

Átkoztam a kimondhatatlan nevű izlandi tűzokádó hegyet és a légtérzárat, amikor 2010 májusában az európai légtérzár miatt két napon át mentünk autóval Európán át ítéletidőben az Atlanti Óceán partján fekvő Biscarrossba, a vízirepülő fesztiválra.

Minden légitársaság megszenvedte a földön maradást, mégis csak az easyJet kezdett rögtön kutatásokba. Ha úri kedve valamelyik tűzhányónak újból a működés mellett dönt, akkor ne kelljen a jövőben totális légtérzár.

hamu11

Elől az Airbus A400M teherszállitójából szórták a hamut, a külső érzékelők és a stáb a műszerekkel pedig egy négyhajtóműves Airbus A340 fedélzetén dolgozott.

Egy tonna összegyűjtött igazi izlandi hamut szórt szét az easyJet diszkont légitársaság és a Nicarnia Aviation kutatócég a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát.

hamu3hamu2hamu4

A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették az irányt, amely már 60 km távolságról észlelte a veszélyt a légtérben.

hamu5

Az Airbus további fotói az akcióról a cikk végén

AVOID néven futó, a vulkáni hamut a levegőben érzékelő rendszer felszerelését az easyJet 2014 végére tervezi saját gépeire. A kutatócég szerint ha a legutóbbi izlandi vulkán kitöréskor AVOID eszközzel rendelkeztek volna a repülőgépek, akkor a hatnapos totál légtérzár helyett elég lett volna mindössze három óra.

Eyjafjallajokull vulkán

Egyébként 2010-ben a vulkán kitörésekor több mint százezer járatot töröltek, a fennakadás az easyJetnek 55 millió, az iparágnak pedig több mint 2 milliárd font veszteséget jelentett.

Bölcs dolog, hogy az esayJet vezérigazgatónője, Carolyn McCall a veszélyhelyzet elhárítására sem sajnálja a pénzt. Ismerjék meg őt közelebbről a Fapados vezérnők című legutóbbi Repülni JÓ Füzetünkből.

Ajánlott link:
Az easyJet Hungary képgalériája a vulkáni hamu teszttől

Címkék: fapados    képtár    légitársaság    polgári    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL