Nemzeti légitársaság lehet állami pénz nélkül

Fesztiválhangulatban néhány órára életet lehelt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Egyes Terminál nagycsarnokába a Sólyom Hungarian Airways, a formálódó magyar légitársaság bemutatkozó sajtótájékoztatója. Tegnap végre első kézből kaptunk információt.

Manapság a focirajongók csak kapkodják a fejüket, ahogy keletről a pénz áramlik szinte számolatlanul Európába. Szolidabb mértékben az európai légi közlekedési ipar is innen erősödik, gondoljunk csak az Air Berlin vagy a cseh nemzeti légitársaság újjászületésére.

Beillik az említett főcsapás irányába, amikor nemzeti légitársaságunk összeomlása után három magyar üzletember összehajolt és az új légitársaságuk befektetőit Keleten keresték és találták meg. Ők ültek kinn tegnap a pódiumon és számoltak be a célokról, a másfél éves háttérben folyó munkáról.

A sajtó találgatásai miatt szerintem előbb voltak kénytelenek a nyilvánosság elé lépni, mint tervezték, a konkrétumokat talán sokszor nyelte el az üzleti titkok világa, de azért markáns képet kaptunk céljaikról és várható szerepükről.

Nyerjen autogiro repülést wellness hétvégével

A Sólyom légitársaság egyik tulajdonosa és vezetője, Vágó József elmondta, hogy a jövőben két keleti stratégiai befektetővel dolgoznak. Egyikük az Ománi Szultánságban bejegyzett idegenforgalmi vállalkozás, másikuk pedig Dubajban bejegyzett magán pénzügyi befektetőcsoport. Akik az európai trendhez hasonlóan a jövőbeni nagy cégben kisebbségi tulajdonosok maradnak.

A befektetőket a hagyományos hálózati légitársasági modell győzte meg, nemzetközi kereskedelmi légi személy- áru- és postaszállításra alakult a Sólyom budapesti székhellyel és bázisrepülőtérrel.

Vágó szerint koncepcionálisan a légitársaság hálózati ereje a hosszú távú járatok üzemeltetésével érvényesülhet, amit a regionális és az európai forgalom ölelhet körül. A Sólyom az átszálló és az üzleti utasokban látja elsősorban a piacot, szerinte a korábbi nemzeti légitársaság összeomlása után sok potencia fennmaradt vagy visszahozható.

Például a 46 államközi bilaterális útvonal lehetőség közül csak négyet adtak ki, konferencia turizmus, charter rengeteg lehetőséget kínál. A magyar és az európai piac sok szereplője várja az új nemzeti légitársaságot, amely funkcióra ők alkalmasnak tartják magukat, állami szerepvállalásra nem tartanak igényt. Nyilván repülnek majd a befektetők országaiba is, az államközi vonalon a többes kijelölést tartják természetesnek.

2017-ig a flottában regionális, keskeny és széles törzsű gépeket lízingelnek majd, 50 darab gép a terv. Jövő nyáron már szeretnének Airbus A330 és A340 széles törzsű típusokkal Budapestről repülni.

Az induláshoz hat gépre egy érdekes konfigurációt írtak alá három évre. Olyan Boeing B 737-500-asokat lízingeltek nagyon kedvező díjjal, amelyek korábban 42 ágyas székkel és póttartállyal Európából Amerikába repültek. A repülőgépek minden engedéllyel rendelkeznek, átszékezik őket 98 turista és 12 üzleti osztályra. Az első gépre már megkapták stílusosan a HA-SHA magyar lajstrom jelet és Álmos vezér augusztus 18-án érkezik majd Ferihegyre.

Vágó József induláskor 22 célpontot említett, köztük 6 európait, miközben célként egyedi code share megállapodásokról beszélt, mert a légi szövetségekben szerinte a nagyok agyonnyomnák őket, oda nem törekszenek.

Szerintem az első gépek akár alkalmasak a tengerentúli forgalomra, vagy akár unikumként Budapestről a London City Airportra is leszállhatnának. Egyedi székmegosztási megállapodások keretében akár az Etihad légitársaság közel keleti ráhordó járatai is lehetnének, sok az izgalmas rés a nemzetközi légiforgalmi utaztatásban.

A vezérigazgató szerint augusztus elsején megkezdik a munkatársak toborzását, magas jövedelemért olyan alkalmazottakat várnak, akik akár már másnap is az utasokra mosolyogva bevethetőek.

Még nem tudják, mikor hirdethetik meg a nyitó útvonalakat és mikor szállhat fel az első járatuk. A különböző hatóságokhoz szükséges engedélyeket májusban benyújtották, jelenleg ezek elbírálása folyik.

Címkék: légitársaság    repülőgép    repülőtér    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL