Párizs 2013 – AW Zero az elektromos konvertiplan

A héten zajló párizsi légiparádé mindig a jövőről is szól. Az AugustaWestland olasz-európai helikoptergyár hozott a kiállításra egy elektromos hajtású billenthető rotorú konvertiplan tanulmánymodellt, amelyik fel- és leszálláskor helikopterre, a légi úton pedig merevszárnyú repülőgépre hajaz.

Nemcsak azért választottam a Zero-t, mert a legutóbbi Repülni Jó Füzetet részben ebből a témából írtam.

Hanem két éve a légi szalonon szintén több újdonságot mutattak be. Az egyik konkurens Eurocopter X3 hasonlóan a helikopter és a hagyományos repülőgép előnyeinek összerakása volt. A Cri-Cri villanyrepcsi pedig már műrepült, a ZEHST hiperszonikus légjármű pedig a többszörös hangsebességű utasszállítást modellezte.

A jövő nagy sebességű forgószárnyas repülését demonstrálja a Project Zero, amikor felszállás után megdönti a két rotort és merevszárnyú repülőgépként repül tovább. A helikopter utazási sebességének kétszeresét érheti el, ami valószínűleg több lesz majd, mint a mostani konvertiplanok 500 km/h sebessége.

A Project Zero-n minden hajtás újfajta elektromotorokkal történik: kormányzás, futóművek, a rotorok kilencven foknál nagyobb billentése, a lapátszögek állítása stb.

Az egész gép kompozit anyagból készült, így a rudazatok hiánya és a könnyebb súly miatt kevesebb haszontalan terhet szállítanak. Hasonló a technológia, amit a Boeing B787 géppel kapcsolatban a Repülni JÓ Füzetekben leírtam.

A kísérleti repülőgép kutatási és gyártási feladataira – hasonlóan a Boeing B787-hez – az egész világon összefogtak. A szárnyat Japánban készítették. Bevontak olyan erőket is, akik eddig még a repülésben nem kaptak feladatot.

Például a nagy sebességű vonatok elektromos energiáját átadó és tároló elemeit kutató intézetek, könnyű dízelmotorokat fejlesztő cégek. Utóbbi a hidrid hajtásban kaphat szerepet, amikor a dízelmotor a levegőben áramot termel és így nagyobb lehet a gép hatótávolsága.

Szintén a külső erőktől jött az a megoldás, amikor a földön a Zerót szélmalomként használhatják, így jó szeles helyen parkolás közben ingyen töltheti fel az akkumulátorait.

Utóbbira egy tervezett kereskedelmi változatban lehetne szükség, ahol a levegőben csak villanymotorokkal közlekedne. Az oxigén hiány nem akadályozná a nagy magasságú repüléseket, illetve a vulkáni hamuval fertőzött levegőben is elboldogulna.

A drónosítás már a nyitó koncepció része, repült már pilóta nélküli üzemmódban meg hosszan felfüggesztve is. Olaszoknak tetszik a hadiipari piac, mert a légi Ferrari is épít már szürke színű pilóta nélküli gépet.

Ha szükséges, működhet csak helikopterként is, levehetőek a billenthető rotorokon kívüli szárnyak. Most olyan kétemberesnek tűnik a kabin, de nyilván gondolkodnak nagyobb változatokban is.

Nemsokára hallunk majd további konkrétumokról. Már csak azért is, mert a cég nemrég megvette az amerikai Boeing Bell-től a V-22 Osprey szintén konvertiplan civil hasznosítási továbbfejlesztését. AW 609 néven 2016-ra ígérik a sorozatgyártását.

Címkék: helikopter    Párizs    repülőgép    uav    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL