Kisreptéri hírcsokor

A tulajdonos és a használó közötti vitáktól hangos néhány kisebb repülőtér a sajtóban. Reméljük, hogy legalább a linkeken megnézhető korábbi repülőélet tér majd vissza jövőre ezeken a településeken.

Dunakeszi repülőterét az elmúlt évben többször rövid időre bezárták, a múlt héten pedig a Kúria megsemmisítette az önkormányzat reptéri működést szabályozó rendeletét.

Jelenleg emellett a bíróság előtt van az a megállapodás, amelyet az önkormányzat és a klub kötött 2004-ben, s amely kimondja: az Opitz Nándor Repülőklub számára a helyhatóság 15 évre biztosítja a reptér ingyenes használatát, valamint hogy a sporttevékenységen felül a klub folytathat más, hasznot hozó tevékenységet is a használatba adó előzetes értesítése mellett.

A városvezetés ugyanakkor vitatja a megállapodás érvényességét, és Dióssi Csaba polgármester szerint az említett megállapodás a szintén 2004-ben kötött üzemben tartási szerződés felbontásával érvényét vesztette.

A városvezető hozzátette azt is: Dunakeszi szeretne részesedni valamilyen mértékben a tulajdonában álló reptér gazdasági tevékenységeinek hasznából, hiszen azok az általa biztosított infrastruktúrát használva keletkeztek.

A polgármesteri tájékoztatással kapcsolatban Vámos Miklós klubelnök megjegyezte: a klub bevételei az önfenntartást fedezik, a rezsiköltségeket, a karbantartásokat és a javításokat, másrészt a légiközlekedési törvény kimondja: nem nyilvános repülőtér használatáért ellenszolgáltatás nem kérhető.

A klub szeretne peren kívül megegyezni, a polgármester pedig hangsúlyozta: Dunakeszi számára fontos a sportrepülés, a vitorlázórepülést pedig kifejezetten támogatják.

Budaörsön nemrég feltűnt egy titokzatos befektető, nem tudni, hogy a korábban futó London City Airport jelleg irányában szeretne-e fejleszteni.

Itt nem a repülőtér működése, hanem inkább elsősorban a fenti körépület műemléki helyreállítása körül vitatkozik a tulajdonos magyar állam és a Magyar Repülőszövetség, mint használó. Utóbbi álláspontjáról nemrég nyilatkozott Mészáros László, a szövetség elnöke.

Börgönd pár éve megcélozta a Budapest fapados repülőtere funkciót, megindult a fejlesztés előkészítése, de az építkezés még várat magára. A múlt héten az önkormányzat úgy döntött, hogy kiszáll a projektből és az eredeti állapotot szeretné megtartani.

A beruházó Alba Airport Kft szerint a légtér kijelölését tartalmazó jogszabály jelentős késedelemmel született meg, ami vis maior helyzetet alakított ki, valamint Székesfehérvár önkormányzata is elmulasztott bizonyos szükséges hozzájárulásokat megadni, amelyek a projekt megvalósításának megkezdését akadályozták.

A csúszás eredményeként az Alba Airport megvalósításának lehetősége a gazdasági válság és a Malév csődje, valamint az ebből következő piaci változások (Ferihegy I. terminál bezárása) időszakára tolódott, mely időszakban az építkezés finanszírozása kormányzati támogatás nélkül nem megvalósítható.

A beruházás előkészítése eddig nagyságrendileg kétmilliárd forintba került, és a cég megszerezte azt a mintegy 100 engedélyt, beleértve a kiviteli terveket, amely egy nemzetközi repülőtér létesítéséhez szükséges.

Székesfehérvár önkormányzata pénteki közgyűlésén zárt ülésen döntött úgy, hogy a Biggeorge’s-NV Zrt. befektető cég a repülőteret és a mellette ipari parkká átminősített területet térítésmentesen adja vissza. Ez egyben a felek közötti elszámolást is jelentené, vagyis nem lenne további követelésük egymással szemben. A döntés indoka, hogy évek óta nem történt semmilyen érdemi előrelépés a repülőtér ügyében, az építkezést el sem kezdte az Alba Airport Kft, pedig 2010 évben meg kellett volna azt nyitnia.

Korábbi anyagaink:
A vidéki repülőterek helyzete és jövője

Címkék: hirek    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL