EU légiközlekedés és a versenyképesség

Az Európai Bizottság (EB) közleményben hirdette meg a jövőben tervezett azon javaslatait, amelyek célja, hogy Európa csökkenteni tudja hátrányát elsősorban az amerikai, az ázsiai, valamint a közel-keleti fuvarozókkal és repülőterekkel szemben.

Siim Kallas, az EU közlekedési biztosa szerint az EB új nemzetközi megállapodásokkal, a tisztességes verseny megteremtésével és a befektetések ösztönzésével növelné az uniós légiközlekedési szektor nemzetközi versenyképességét.

Az első cél elérése érdekében egyrészről új és egységes szabályokat tartalmazó nemzetközi egyezményeket kötnének a harmadik országokkal. Emellett külföldön egy sor új eszközt vezetnének be a tisztességesebb globális verseny megteremtésére, és ösztönzésére. Végül pedig az eddigi – az államok beavatkozása miatt korlátozott – tulajdonosi viszonyokra vonatkozó szabályokat változtatnák meg.

Ez az intézkedés elsősorban az európai-amerikai viszonylatban fejtené pozitív ki hatását. Az EB azt javasolja, hogy az EU 2015-ig kössön uniós szintű légiközlekedési megállapodást Ukrajnával, Azerbajdzsánnal, Tunéziával, Törökországgal és Egyiptommal, amelynek mielőbbi lebonyolításához a testület felhatalmazást, illetve tárgyalási mandátumot kér a 27 tagországtól.


Több mint húsz éve közlekedik az EVA Air
Bécs – Bangkok – Tajpej járata

Ugyancsak közös, európai uniós szintű megállapodásokat kellene kötni Kínával, Oroszországgal, az Öböl-menti országokkal, Japánnal, Indiával és délkelet-ázsiai államokkal is. Siim Kallas mindezt azzal indokolja, hogy a megállapodások nagyobb piaci hozzáférést eredményezhetnének az európai légitársaságoknak, ami összesen évente mintegy 12 milliárd eurós gazdasági hasznot jelentene számukra.

A most bejelentett javaslatcsomag második részében az EB nyilvános konzultációt indít a piac szereplőivel, melynek célja, hogy tisztességes és valódi verseny alakuljon ki az európai légiközlekedési piacon. Ennek keretében szeretnék megszüntetni a törvénytelen állami támogatások rendszerét, amellyel nyílt vagy többnyire burkolt formában még mindig számos tagállam a mai napig él Európában.


Az EU 100 millió eurós állami támogatást
engedélyezett a Czech Airlines-nak

Bár az EB továbbra sem kifogásolja, ha egy állam létrehoz vagy támogat egy légitársaságot, ám a testület szerint ennek során meg kell felelnie az állami támogatásokkal kapcsolatos, általános uniós szabályoknak. A légiközlekedési versenyt szabályozó (868/2004-es) EU-rendeletet azonban csak a konzultáció majdani eredményei alapján módosíthatják.

Ennek érdekében új eszközöket kell kifejleszteni, hogy az európai légiközlekedési szektor alkalmazkodni tudjon a globális viszonyokhoz. Siim Kallas szerint a jelenlegi jogszabályt egy évtizeddel ezelőtt a transzatlanti dömping megakadályozására a szeptember 11-i merényletek után hozták. 2001 után ugyanis az USA kormánya jelentős támogatásokat nyújtott az amerikai légitársaságoknak, s mindez hátrányosan érintette európai fuvarozókat.

Az EB egy új eljárási rendet szeretne létrehozni, amely hatékonyabb megoldást kínálna a tisztességtelen versenygyanús ügyletek feltárásához. Olyan védőzáradékokat is be lehetne építeni a majdani kétoldalú egyezményekbe, amelyek garantálhatnák a felek között a tisztességes versenyt.

A harmadik központi kérdéskör azokat a tulajdonosi és irányítói korlátozásokat érinti, amelyek jelenleg még több országban is érvényesek. Az Egyesült Államok például 25%-ban korlátozza az amerikai légitársaságokban szerezhető külföldi befektetői tulajdonrész mértékét, míg az európai uniós jogszabályok legfeljebb 49%-ot engednek az EU-n kívüli cégeknek arra, hogy tulajdonosává váljanak egy európai légitársaságnak.

Az EB szerint e korlátozások megszüntetését egy majdani európai-amerikai légiközlekedési megállapodásban kellene rögzíteni.

Forrás: TTG Hírlevél

Címkék: hirek    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL