Repülni kell hóban, fagyban

Az elmúlt hetek intenzív havazása és rendkívül hideg időjárása próbára tette a repülőterek üzemeltetőit is. A pályák és a repülőgépek hó-és jégmentesítése ilyenkor a napi rutin elengedhetetlen részévé válik.

A repülőgépeket indulás előtt megtisztítják a jégtől és a később esetleg ráfagyó hótól, mivel a nem kívánt vendég tönkreteheti az aerodinamikai felületek körüli áramlást.

A szárnyra rakódó jég nem csak a gép tömegét és légellenállását növeli meg, hanem a szárnyprofil körüli, elegendő felhajtóerőt biztosító rendezett áramlást is összezavarja, amely a gép repülésképtelenségéhez vezethet.

Nézzen repülős filmeket

Megnő a gép átesési sebessége, vagyis a korábban fel-és leszállásnál megszokott biztonságos sebességnél a jég által “elrontott” alakú szárnyprofillal rendelkező gép már nem tud a levegőben maradni.

Az utasok számára is látványos művelet során egyrészt eltávolítják az állás közben a gép felületére rakódott havat és jeget, másrészt a jégtelenítő folyadék adalékai egy ideig annak az újraképződését is megakadályozzák.

Repülés közben a repülőgép saját jégtelenítő rendszere már megakadályozza, hogy jég rakódjon le a gép felületére vagy a műszerek létfontosságú adatokat szolgáltató légfelvevő nyílásaira.

A repülőgépek megtisztításának a fontosságát sajnos tragédiák is bizonyítják, amelyek legtöbbjében a szárnyra rakódó jég okozta a repülőgépek katasztrófáját.

A repülőtereken megindulnak a munkagépek, hogy megtisztítsák a pályákat a hótól és a jégtől. A fel-és leszállások biztonságát nagyban befolyásolja a pálya állapota.


Összes fotó: Hardy Mihály

Nem csak a földet érés után, hanem a felszállás esetleges megszakításakor is biztonságosan meg kell állni a pálya végéig, amit a szárnyak áramlásrontó lapjainak kinyitásán és a hajtóművek fékező üzemmódján kívül a kerekek fékezésével is segítenek.

Téli időszakban a pilóták számára az egyik legfontosabb információ a fékhatás, amelyet egy speciális berendezéssel felszerelt, a pályán végigrobogó autóval mérnek rendszeresen. A túlfutásos balesetek nagy részét az elégtelen fékhatás okozza. A pálya síkossága a fékhatás mellett a pályán guruló gép irányíthatóságát is befolyásolja.

A nagy repülőtereken ilyenkor a közúti közlekedésben megszokotthoz képest hihetetlen méretű és teljesítményű munkagépek lánca vonul végig a pályákon, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megtisztítsák, a legkisebb fennakadást okozva a forgalomban.

Korábbi anyagunk:
Jég a szárnyon

Címkék: polgári    repülőgép    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL