Újdonságok és régiségek Moszkvában

Augusztus második felében Moszkva mellett a Zsukovszkij repülőtéren a moszkvai légiszalon és repülőipari kiállításon – orosz mozaikszóval a MAKS-on – jártunk. Az újdonságokon kívül beszámoltunk a hidegháború ma is aktív bombázó gépeiről és találtunk néhány különlegességet is a repülőbázis kerítése mellett.

A kereskedelmi repülésben sem az orosz, sem az ukrán húzónevek nem állítottak ki világrengető újdonságokat. A Berijev a Be-200-as tűzoltógépét mutatta be repülés közben is, a Szuhoj SSJ-100-as Superjet gépe és a Tupoljev Tu-214-ese szintén tartott bemutatót.

Az Irkut standján kiállították a kéthajtóműves rövid és közepes hatótávolságú gépek új generációjának szánt MSZ-21-es típus makettjét.

Ez a gép már túl van a koncepciógép fázison, első repülését 2014-re tervezik. A civil szféra talán legbátrabb vállalkozása ez, hiszen a 150-200 személyes repülőgépek amúgy is telített piacára készül betörni, igaz, az elvárások szerint egyötödével kisebb lesz az üzemeltetési költsége, mint a konkurens A320-as és 737-es típusoknak. Még több újdonság a folytatásban.

A helyszínen a kiállított gépek között sétálgatva testközelből láthatta az ember a hidegháborúban a szovjet elrettentő erőt képviselő két legnagyobb és leghíresebb bombázó repülőgépet.

Felül a Tu-95, alul a Tu-160

A részletekért kattintson a következő cikkre.

A MAKS-on közelről is megnézhető 77115-ös számú Tu-144-es volt az utoljára elkészült a hangsebességnél gyorsabban repülő orosz repülőgép. 1984-ben repült először, de már soha nem állt szolgálatba az Aeroflotnál. Az első repülést követően néhány alkalommal az orosz űrrepülőgép, a Buran program pilótái végeztek vele gyakorló repüléseket.

A 77115-ös Tu-144-essel a Buran tesztpilótái is repültek

Ezek egyikén például 22 ezer méteres magasságból hajtottak végre az űrsiklóéhoz hasonló siklórepülésben történő leszállást.

Ennél a példánynál is érdekesebb a kordonon kívül álló 77114-es példány, amely valóban repüléstörténeti jelentőségű gép. 1981 áprilisában repült először, majd két év múlva összesen tizennégy világrekordot állított fel.

Látta már új szolgáltatásunkat?
Filmek a repülésről

Ezekben megdöntötte a 10-30 tonna közötti teheremelés magassági rekordját – 18200 méterre emelkedett – és az 1-2000 km-es pályán repülés sebességi rekordját 2000 km/h feletti átlagsebességgel.


A 77114-es jelzésű példány fénykorában

A Tu-144-esek kivonása után magaslégköri kutatásokra használták, majd 1990-től ’93-ig repülésképtelen állapotban tárolták a Zsukovszkíjon. 1996-ban a repülőgép újjáéledt. Ekkor amerikai cégek a NASA-val és a Tuploljevvel közösen felújították a még mindig alig több, mint 80 órát repült gépet.

A 77114-es Tu-144-es újjászületése –
NASA, Boeing, Rockwell a Tupoljev logó mellett

Hajtóműveit a Tu-160-asba is beépített Kuznyecov NK-21-esekre cserélték, majd 1996 novemberében újra végrehajtott egy második első felszállást, már Tu-144LL (repülő laboratórium) típusjelzéssel. Ezt követően 1999-ig összesen huszonhét alkalommal repült nagy sebességű teszteket és kísérleteket végrehajtva, amikor három alkalommal a NASA tesztpilótái vezették.

A gépet végül az amerikai finanszírozás megszűntével 1999-ben állították le.

Ugyanez a gép (a 77114-es) 2011 augusztusában a Zsukovszkíjon

Még több érdekességről itt olvashat.

Korábbi anyagaink:
Helyszíni beszámoló Moszkvából
Mobilvideó félig az MSZ-21 gépekről
Összeállítás a 2009-es MAKS-ról – VIDEÓ

Ajánlott linkek:
Szuhoj videók a GÉPMADARAKBAN, a T-50-es tesztrepülésével

Címkék: katonai    Moszkva    repülőnapok    szakértő

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL