Az idén száz éves a haditengerészeti repülés

A százéves történelemből négy momentumot emelünk ki röviden. A kezdeteket Curtiss-szel, az első atom meghajtású repülőgép hordozót, az USS Nimitz-et, majd a helyből felszálló Harrier-ek haditengerészeti alkalmazását, végül a gőzkatapultot felváltó elektromágneses katapult létrejöttére utalunk.

A haditengerészeti repülés születése az első repülőgép megvásárlásához kötődik. 1911 május 8-án Chambers kapitány két biplánt rendelt Glenn Curtiss-től. Egyik volt a Triád nevű kétéltű, amely fém hegyű propellerrel legalább 45 mérföld per órával száguldott és az utasülésből is lehetett vezetni. Az átalakítások után ez lett a haditengerészet első repülőgépe, az A-1, melynek replikája a nagyítandó képen úszva látható.

A Nimitz nukleáris repülőgép hordozót a hetvenes évek elején állították rendszerbe, két atomreaktorának köszönhetően korlátlan képességekkel rendelkező úszó város több mint ötezer emberrel. A világon bárhonnan indíthat légi csapásokat a több mint ötven repülőgépével, osztályt neveztek el róla, többit a magyar Wikipediáról és a képekből.

A Harrier helyből fel- és leszálló harci repülőgépet a haditengerészet úgy is alkalmazza, hogy a hordozó hajó végén felkunkorítják a pályát és akkor a repülőgép rövid nekifutással startol el, még több Harrier a Wikipedián.

Végül egy ötven éve használatban levő eszköz megújítása. A repülőgép-hordozókon eddig a repülőgépeket a rövid felszállópályán gőzkatapulttal gyorsították fel annyira, hogy a víz fölé érve már legyen elegendő felhajtó erejük és a levegőben maradjanak. A leszállási úthosszt pedig a gép farka alatt levő olyan horoggal rövidítették, ami a leszálláskor a fedélzeten beleakad a fékező drótkötelekbe.

Az elvek maradtak, csak a gőzt fel fogja váltani a katapult hajtásában az elektromágnesesség (EMALS), amit már hajókon, szárazföldön, F-18-on és F35-ön sikeresen próbáltak ki az elmúlt egy év alatt. Az EMALS leírása egy magyar portálon.

Korábbi anyagaink:
Éles szemek a magasban – Global Hawk
VIDEÓ: Boeing C17 Globemaster III Pápán

Ajánlott link:
Filmek a repülésről

Címkék: katonai    repülőgép    történelem

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL