RIAT 2011 utánégetővel
Július végén rendezték meg az angliai Fairfordban a 40 éves múltra vissza- tekintő nemzetközi repülőnapot, a Royal International Air Tattoo-t. Két videó között egy helyszíni beszámoló.
A két nap alatt a változékony idő ellenére közel 150 ezren látogattak ki az Oxfordtól egy órányi autó útra lévő fairfordi légibázisra, hogy megnézzék a 17 országból érkezett 219 katonai repülőgépet és helikoptert.
A házigazda brittek mellett az érdeklődők közelről is megtekinthették az amerikai, francia, spanyol, belga vagy éppen az ukrán, szaudi, ománi és jordán felségjelzésű gépeket, sőt a szerencsésebbek még helyet is foglalhattak egy-két nagyvas pilótafülkéjében is.
A kecskeméti repülőnapokhoz szokott magyar látogató számára a borsos 39 GBP-os, azaz több mint 12 ezer Ft-os belépőjegyet csak előzetesen lehetett online megvásárolni, mivel a helyszínen nem foglalkoztak a jegyek értékesítésével. Aki pedig jobb kilátásra, netán nyugágyra vagy akár pincér által felszolgált pezsgőre vágyott annak mélyebben bele kellett nyúlnia a pénztárcájába.
A repülőnap programjának egyik fénypontja az XH558-as oldalszámú hazai fejlesztésű és gyártású AVRO Vulcan hidegháborús atomfegyver hordozására is alkalmas deltaszárnyú stratégiai bombázó bemutató repülése volt. Az 51 éves matuzsálem 1960-ban került a RAF-hoz és 1992-ig szoglálta a Királynőt. Majd 14 év csipkerózsika álom következett. Mígnem 2007-ben a tipus iránt elköttelezett civilek több száz órányi munkája és az erre a célra létrehozott alapítvány által összegyűjtött mintegy 7 millió font (2,1 milliárd FT) elköltése után újból felemelkedhetett. A tervek szerint 2012-13-ig lesz majd látható a nagy denevér Európa különböző repülőnapjain.
A Vulcan kortársának számító modernizált B-52 H Stratofortress még mindíg aktív szolgálatban áll az Amerikai Egyesült Államok légierejében. A 2007-es repülőnappal ellentétben a kecses gépet most nem láthatta repülni a nagyközönség, de így a földön is lenyűgöző látványnak számított az 56,4 méteres szárnyfesztávolságával.
A helikopterek szerelmeseinek sem kellett csalódnia a hétvégén. A két rotoros Chinook méretét meghazuttolva táncolt az égen, míg a rettegett Apache harcos megmutatta, hogy nem csak a fegyverzete, hanem, a mozgékonysága miatt is tarthatnak tőle a világ hadszínterein.
A közeli Brize Norton repülőbázisról érkezett a hétvége két legnagyobb szereplője a Pápa környékén élők számára ismerős C-17-es Globemaster III stratégiai szállító repülőgép, illetve a RAF legújabb és egyben legnagyobb szerzeménye a Voyager névre keresztelt 60.3 méter szárnyfesztávolságú Airbus 330 MRTT, amely légiutántöltőként, illetve pár órás átalakítást követően pedig szállítógépként áll majd a következő 30 évben a RAF szolgálatában.
A kötelékek közül a világhírű hazai 10 gépes Red Arrows, a 11 gépes olasz Frecce Tricolori, vagy a 8 gépes Saudi Hawk Aerobatic Team lélegzet elállító programját, amely minden egyes alkalommal színesre festette a felhős eget.
A fairfordi repülőnapon a magyar színeket egy AN-2-es képviselte.
Októberben újabb videóval folytatjuk.
Utunkat szponzorálta az STA Travel és a Wizz Air, Kelet-Közép Európa és Magyarország legnagyobb diszkont légitársasága, köszönet érte.
Korábbi anyagaink:
VIDEÓ: Vulcan repülése Fairfordban
RIAT 2011 képekben
Vendégvideó: Saudi Hawk formáció a sivatagban
Airbus A380 repülése Farnborough-ban – videó
VIDEÓ: Boeing C17 Globemaster III Farnboroughban
RIAT 2007 – videó
Ajánlott link:
Royal International Air Tattoo
Címkék: Fairford katonai külföld repülőnapok