Párizs 2011 – ZEHST, a hiperszonikus légi jármű

Az EADS innováció nemcsak törpe villanyrepcsit, hanem óceánugró hiperszonikus repülőgépet is fejleszt, modellje a párizsi kiállítóhely
közepén díszlik. A harmadik nap híre: a Qatar Airways lett a 2011 év
legjobb légitársasága.

A légijármű száz utassal óránként ötezer kilométer körüli sebességgel fog süvíteni 32 kilométer magasságban, ezért Londonból indulva Ausztráliába kevesebb mint négy óra, Japánba pedig kevesebb mint három óra alatt érhet oda.

Rossz hír a pilótáknak, hogy a képen látható légijárműben már nem számítanak a közreműködésükre, 2020 körülire tervezett szűzfelszállásakor a gépet robot fogja vezetni.

Erre a hihetetlen tempóra a gép úgy képes, hogy tervezői három különböző hajtást vegyítenek.

Óránként ötezer kilométerrel az új, scramjet nevű, magyarul tolósugaras hajtóművel süvít a neki 32 kilométer magasságban metszett pályán, de ide fel kell emelni és közben ehhez fel kell gyorsítani hangsebesség fölé.

———————————————————————————————-
A nap híre:
A Qatar Airways lett a 2011 év legjobb légitársasága

Qatar Airways lett az “Év Légitársasága” a Skytrax szerint, a díjat Párizsban adták át.

A Qatar Airwayst több mint 200 légitársaság közül választották ki 10 hónap alatt 100 nemzet 18 millió utasának szavazatai alapján a működési professzionalizmusa és kimagasló szolgáltatásai miatt.

Szintén a Qatar Airways kapta a “Közel-Kelet legjobb légitársasága” díjat, immár hatodszor. Ez a légicég az egyetlen ötcsillagos légitársaság, amely Budapestről üzemeltet járatokat: jelenleg hetente négyszer, szeptember 14-től pedig már naponta.

További részletek a légitársaság honlapján.
————————————————————————————————
A maradék két hajtásból az egyik egy hagyományos hajtóművel a mai utasszállítókhoz hasonlóan felemeli – leszállítja tíz kilométer körüli és ezer kilométer/per óra alatti sebesség tartományokban.

A másik egy rakétahajtómű pedig tovább tolja fölfelé még húsz kilométert és közel megkétszerezi a korábbi szakasz csúcssebességét.

A légijármű neve egy mozaikszó – ZEHST, Zero Emission Hipersonic Transportation, ami arra utal, hogy nem bocsát ki káros anyagot.

Ezt úgy érik el, hogy japán mérnökökkel közösen összedobtak hínárból meg moszatból a rakétának is meg a sima hajtóműnek is bioüzemanyagot, a tolósugár hajtóműben pedig hidrogént égetnek, amiből meg víz lesz.

2050 körül tervezik a forgalomba állítást, a Concorde-hoz hasonlóan nem lesz olcsó mulatság a gyorsaság.

Korábbi anyagaink:
A villanyrepcsi és a helicraft Párizsban
A hullámlovas repülőgép
Utasszállítás ötszörös hangsebességgel

Ajánlott linkek:
Párizsi Air Show
Az összes repülőnapos anyagunk

Címkék: Párizs    repülőgép    repülőnapok    ujdonságok

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » Párizsi képforgácsok

    2011. június 30. @ 16:58

    […] anyagaink: A villanyrepcsi, a helicraftés az európai hiperszonikus légijármű […]

  2. Vízirepülés » Tengerről felszállva egyenesen a holdra

    2012. április 28. @ 20:49

    […] anyagaink: Videóinterjú a Beriev Be-200 kétéltű repülőgépről ZEHST a hiperszonikus légijármű Hullámlovas repülőgép Utasszállítás ötszörös […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL