Légtérzár helyett vulkáni hamu érzékelés

A 2010-es izlandi vulkánkitörés megbénította Európa légiközlekedését. Már ekkor felmerült a lehetősége annak, hogy egy, a repülőgépek fedélzetére telepíthető érzékelő segítségével lehetővé tegyék a hamufelhő elkerülését, így nem kellene több országnyi vagy földrésznyi méretű légtereket lezárni.

A nemrégiben életre kelt újabb izlandi vulkán ismét aktuálissá tette a berendezés fejlesztését.

A Reuters fotója – vulkán és repülőgép

A tavalyi vulkánkitöréskor az EasyJet fapados légitársaság állt a fejlesztés élére. Egy norvég kutatóintézettel közösen megalkották az AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) hamudetektort, amely a zivatarok elkerülését lehetővé tevő időjárás radarokhoz hasonlóan jelezné a repülőgépekre komoly veszélyt jelentő hamu jelenlétét.

Az EasyJet és a norvég fejlesztőcsapat által létrehozott rendszer egy képernyőn jeleníti meg az 5 és 50 ezer láb (~1500 – 15000 méter) közötti magasságokban terjedő hamufelhő koncentrációját, akár 100 km-es távolságból is.

Zivatarfelhők a képernyőn – hasonló lenne a hamudetektor képe is

A rendszerrel már végeztek teszteket, jelenleg éles körülmények közötti tesztelésre vár. A műszaki fejlesztés mellett jelenleg zajlik az AVOID rendszer Európai Repülésbiztonsági Ügynökség – az EASA – által történő certifikációjának az előkészítése is, hiszen a ~40 cm átmérőjű, ~80 cm hosszú infravörös tartományban működő érzékelő utasszállító repülőgépekbe való beépítése alapos előkészületeket és vizsgálatokat igényel.

A rendszer nem csak a repülőgép pilótájának adna “real-time” képet a hamufelhő elhelyezkedéséről, hanem a földre sugározva az adatokat a légi forgalom szervezését is segítené a hamufelhő aktuális helyzetének és koncentrációjának függvényében.

Az izlandi vulkán felhője műholdról és a földről

Az EasyJet a többi légitársasággal közösen szeretné a rendszert bevezetni, hiszen az  egész iparágat óriási veszteségektől óvhatná meg egy ilyen berendezés.

A társaság szerint ha Európa légterében összesen nagyjából száz repülőgépen lenne ilyen rendszer, az már elegendő információt szolgáltatna a hamufelhő aktuális elhelyezkedésének a meghatározásához.

Korábbi anyagaink:
Vulkáni hamu és repülés
Több mint 1500 járattörlés Magyarországon a 2010-es vulkánkitörés miatt

Ajánlott linkek:
easyJet légitársaság
Az izlandi események hírei az Időkép oldalán

Címkék: fapados    hirek    külföld    légitársaság    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL