Egy régi-új német kiképző repülőgép

Az idei friedrichshafeni kiállításon egy nagyon érdekes elrendezésű repülőre bukkantunk. Egy olyan középszárnyas, kétüléses gépre, melynek motorja és légcsavarja a törzsbe építve, közvetlenül a szárny mögött kapott helyet. Ez a Fanjet 600.

Első pillantásra nem tűnik szépnek. Másodikra sem. Akkor viszont hasznosnak, praktikusnak vagy gazdaságosnak, esetleg célgépnek kell lennie, mint oly sok egyéb repülő, mely nem a formájával hódít. Hamar kiderült, hogy a Fanjet 600-as a gazdaságos célgép kategóriába sorolható.

Highslide JS

Ez ugyanis egy olyan kiképző-repülőgép, melyet vadászpilóták kiképzésére szántak. Az ötlet pedig a következő: készítsünk egy olyan gépet, mely a kisebb jetek repülési tulajdonságaival rendelkezik, viszont légcsavaros, ezáltal jóval olcsóbb üzemeltetni.

Ahogy az a repülésben lenni szokott, nincs új a nap alatt, ilyen is volt már. Az első változatot még a 70’-es években fejlesztették Németországban, de a sorozatgyártásig nem jutott el az akkor még Fantrainer 600-nak nevezett típus. Hogy miért nem, azt a kitartó olvasó a cikk végén elolvashatja.

Azonban Stuttgart mellett néhány vállalkozó szellemű mérnök és mérnök szellemű vállalkozó úgy döntött, érdemes feltámasztani ezt az elfeledett konstrukciót. 2010-ben megvették a dokumentációt, kicsit korszerszerüsítettek rajta, és idén már repült is a gép. A hajtómű maradt ugyanaz.

A jól bevált Rolls Royce 250-C30 gázturbina, melyből már több mint 30 ezer darabot gyártottak és főként helikopterekben teljesít szolgálatot. A leginkább teherviselő alkatrészek anyaga aluminium, a többi üvegszálas kompozit, mint például a törzs elülső szakasza, amely ráadásul egyetlen darabból készült .

A szerkezet az FAR 23-as előírásoknak megfelelő, így alkalmas a +6 illetve -3g-s terhelésű manőverekre. A két pilóta műszerei függetlenek egymástól, így lehetőség van különböző műszerhibák szimulálására is, miközben az oktató a valós adatokat látja.

Ami az előnyöket illeti, a típusnak alapvetően a kiképzési költségek csökkentése az erőssége. Mind a gép ára, mind az üzemeltetési költségei jóval kedvezőbbek, mint egy kis jet hasonló paraméterei. És ha mindeközben a gép valóban el tudja látni ugyanazokat a feladatokat, mint mondjuk egy L-39 Albatros, akkor valóban nagy jövő előtt állhat.

néhány adat:
szárnyfesztáv: 9.74 m
üres tömeg: 1160 kg
fel és leszálló úthossz: 250 m
maximális sebesség: 510 km/h

Végül pedig az ígért sztori a Fantrainer 600 meghiúsult gyártásáról: történt, hogy a 70’-es évek végén a német légierő pályázatot írt ki kiképző repülőgépek beszerzésére. Ezt a rajnai repülőgép építő vállalat meg is nyerte a Fantrainer 600-assal.

Olyan vetélytársakat sikerült maga mögé utasítania, mint a Pilatus PC7 és a Beechcraft Mentor. Időközben azonban a német légierő amerikai vadászgépek (F4 és F104-esek) vásárlása mellett döntött, az üzletnek pedig része volt az amerikai kiképzés is. Így a német kiképző-repülőgép okafogyottá vált. Illetve mégsem.

A thaiföldi királyi légierő mégis rendelt 47 darabot. Az első kettőt szépen le is szállították a németek, azonban úgy elkeseredtek a meghiúsult hazai üzlet miatt, hogy többit már csak dobozolva, szereld-magad formában küldték Ázsiába.

Hogy miért éppen Thaiföld, azt talán majd a következő James Bond fimből megtudhatjuk.

Korábbi anyagaink:
Aero Friedrichshafen 2011 – első rész
Concorde, Tu-144 és a többiek – egy és kettő
Pilatus cégtörténet a GÉPMADARAKban

Ajánlott linkek:
A típus honlapja
További részletek a Fantrainer-ről

Címkék: Friedrichshafen    katonai    repülőgép    repülőnapok    szakértő

3 hozzászólás

  1. Repülni jó » Aero Friedrichshafen 2011 – második rész

    2011. május 5. @ 18:44

    […] Korábbi anyagaink: Aero Friedrichshafen 2011 – első rész Egy régi-új német kiképző repülőgép […]

  2. Repülni jó » Electra One árammal repül

    2011. május 12. @ 15:27

    […] Korábbi anyagaink: Repüljön konnektorból Napfénnyel repülő repülőgép szűzrepülése Egy régi-új német kiképző repülőgép […]

  3. Repülni jó » Autogirok Friedrichshafen-ben

    2011. május 24. @ 15:48

    […] Korábbi anyagaink: Aero Friedrichshafen 2011 egy és kettő Egy régi-új német kiképző repülőgép […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL