Lady Aviator Európából

Amy Johnson brit pilótanőt az amerikai Amelia Earhardttal szokták párba állítani, mindketten a két világháború között érték el férfiak repülési teljesítményével egyenértékű rekordjaikat.

Amy a múlt század húszas éveiben közgazdaságtani egyetemi diplomát szerzett, ami akkor egy nőtől még kivételes volt. Utána Londonba ment dolgozni, egy ügyvéd titkára lett, aki elvitte őt a londoni repülő klubba.

Beleszeretett a repülésbe, 1929 július 6-án szerezte meg az A 1979 számú pilóta jogosítványát, majd még abban az évben otthagyta titkári állását és elszegődött első nőként Angliában a repülőklubba hivatásos szerelőnek.

Viszonylag kevés repülési tapasztalattal rögtön elhatározta, hogy egy angol férfi pilóta 16 napos London –Ausztrália repülési rekordját megdönti.

Erre akkor éppen nem írtak ki semmilyen díjat – emlékezzünk rá: a brit Csatornát vagy az Atlanti Óceánt is díjakért repülték át először a férfiak -, ezért Amy-nek magának kellett gondoskodnia a feltételekről.

A lánya álmainak élő apa – egy halászcsalád feje – anyagi lehetősége ehhez kevés volt, ezért Amy bevonta szponzorként lord Wakefield-et, aki akkor 1930-ban a Castrol olajtársaság tulajdonosa volt. Ez a szponzori lépés ma is a társaság történetének kiemelkedő eseménye.

600 fontért az apa és a lord közösen megvettek Amy-nek egy használt angol De Haviland DH60 Gipsy Moth típusú, 100 lóerős egymotoros, kétfedelű nyitott kétüléses repülőgépet, amely négyezer méter felett 160 kilométer körül repült óránként és 500 kilométer nagyságú volt a hatótávolsága.


Amy Jasonének mai utódai,
a típussal ma is repülnek

Amy – aki ezt a gépet a családja tisztelete okán Jason-nek becézte-nevezte, talán szerelőként kicsit felturbózta, mert 18 ezer kilométer állt előtte, amikor London alól Croydonból 1930. május 5-én felszállt.

Az úton egy darabig rávert a korábbi férfi rekorderre, de végül 19 nap alatt repülte meg Ausztráliáig az utat és Darwinban szállt le május 24-én.

Elképesztő tett így is, alig egy éves pilóta jogosítvánnyal majdnem napi ezer kilométert kellett repülnie fél világon át, ami ezzel a géppel ellenszél nélkül is minimum napi hat óra a levegőben, biztos vitt póttartályt, ezért talán nem kellett napközben leszállnia.

Így ő lett a világon az első nő, aki elsőként egyedül repült Nagy Britanniából Ausztráliába.

Még sok rekord fűződik a nevéhez, erről majd később a folytatásban írunk.

Előzetesen azért annyit kiemelnénk, hogy ő volt a világon az első házaspár Óceán átrepülő személyzet feleség tagja, akik Amerikában szintén a kukoricásban landoltak, mint pár évvel később nálunk Bicske határában Endresz Györgyék, de ez a rekord kitűnőségén mit sem változtatott náluk sem.

Korábbi anyagaink:
Lady Aviator
Elhunyt az első ausztrál női pilóta
VIDEÓ: Az óceán átrepülés emlékműve

Címkék: arcképek    hölgypilóták    történelem

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » Birodalmi repülő hajó

    2011. április 4. @ 12:43

    […] anyagaink: Lady Aviator Európából VIDEÓK: Hidroplánok Európában Vizirepülő fesztiválok nyugattól keletig Vizirepülés […]

  2. Repülni jó » Hölgypilóta Concorde-dal

    2011. augusztus 8. @ 13:07

    […] anyagaink: VIDEÓ: A Repülés Múzeuma Seattle-ben Lady Aviator Európából Sandy az utolsó amerikai […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL