Concorde, Tu 144 és a többiek – folytatás

Munkatársunk látogatónak álcázva nemrég a sinsheimi német technikai múzeumban járt. Következik a beszámoló második része.

Ha nem olvasta az első részt,
itt elérheti

Ennyi élmény után már kezd fáradni az ember, jólesik ülni egy órácskát a moziban. Hat vagy hét film közül lehet választani, grand-kanyon, arábiai sivatagi túra, veterán autók, a repülés legendái, a mélység csodái, repülés a Holdra, és egy dinoszauruszos film is van. Mi a Hubble-ről szólót néztük meg, remek volt, és valóban kipihenten folytathattuk utunkat.

Irány a múzeum két büszkesége, a hangsebesség feletti kereskedelmi repülés nyugati és szovjet képviselője. Az ember hajlamos komolyan elgondolkodni azon, hogy melyiket nézze meg előbb, a Concorde-ot vagy a Tu-144-est, érvek és ellenérvek csapnak össze fejében, és mire épp belezavarodna saját maga győzködésébe, a barátai már a Condorde-ból sürgetik.

Ahogy arra számítani lehet, ez a repülőgép belülről nagyon szűk, nevetségesen pici ablakokkal, őszintén szólva elég kényelmetlen lehetett. A pilótafülkébe sajnos csak egy plexiajtón keresztül lehet bekukucskálni. Sok idő nincs is a nézelődésre, az ember hátába szúródó sürgető tekintetek nem engedik a ráérős bámészkodást.

Az utastér belső borítása itt-ott meg van bontva, megmutatva a törzs szerkezetét, itt lehet kicsit elmélkedni a mérnöki megoldásokon. A csigalépcsőről jól látható, hogy a szárny és a törzs milyen szép ívvel kapcsolódnak egymáshoz, ami egyébként az egész gép formájára általánosan elmondható.

Ezzel szemben a Tu-144-es valamelyest szögletesebb, sarkosabb a részleteit tekintve, kevésbé légies jelenség, viszont erőteljesebbnek tűnik. Az utastér itt is nagyon szűk, de jóval hosszabb, a pilótafülke jellegzetesen orosz, de sajnos a Tu-144-esen is le van zárva.

Az orosz gép méretei közelről egészen lenyűgözőek, a Concorde-nál jóval nagyobbnak látszik. A két gép alatt fotósorozatot és kisfilmet láthatunk a gépek életéről, és utolsó útjukról, mely ide Sinsheim-ba vezetett. Érdemes végignézni, nem volt egyszerű mutatvány a szállítás.

A két szuperszónikus repülő alatti csarnok további izgalmakat tartogat, de itt inkább az autók dominálnak. No nem akármilyenek. Például egy csoportban láthatunk vagy tíz Forma-1-es versenyautót a 70-es évektől egészen a közelmúltig. Kicsit arrébb jelentős Maybach gyűjteményt találunk, jellemzően veterán autókat, de van egy új modell is.

Frisss anyag a Vizirepülésen
Videók vízről való fel-leszállásokról

Elég értékálló típus, a 60 éves modell ugyanúgy 80-100 millió Ft-ot ér mint a tavalyelőtti. Hasonló árkategóriából találunk még itt Rolls Royce-okat, Bentley-ket, Bugatti-kat. Van jó sok Ferrari, Mercedes, BMW, mindenki talál olyat, mely gyerekkorának kedvence volt, vagy ami régen az autós kártyák ásza volt.

A csarnok távolabbi sarkában hatalmas gépek sorakoznak, két gőzmozdony társaságában szobányi hajómotorok árválkodnak. Egy kb. 20 négyzetméteres vasúti terepasztal mögött pedig egy 19. századi, 2 emelet magas generátor forog, melyet egy közeli vegyipari cég adományozott a múzeumnak, mert egy ideje már csak foglalta a helyet.

Aki idelátogat egynapos programnak tervezze a sinsheim-i múzeum meglátogatását. Gyerekkel is nyugodtan lehet jönni, az udvaron tankok és repülőgépek között játszhat, van mászóka, csúszda, kötélpálya, komplett játszótér. Ha megéheznénk, természetesen jó pár büfé és étterem kínálatából választhatunk.

Ha mégis kíváncsi lenne az első részre.

Korábbi anyagaink:
VIDEÓ: A repülés múzeuma Seattle-ben
VIDEÓ: RAF Múzeum Londonban
VIDEÓ: Kiállítás a száz éves magyar motoros repülésről
Tu 144 képek Moszkvából
Hómobiltól a repülőgépig – Bombardier

Ajánlott link:
A Sinsheimi Technikai Múzeum

Címkék: külföld    történelem

2 hozzászólás

  1. Pompos

    2011. március 25. @ 17:39

    Nagyon jól megírt cikkek, élvezetes olvasmány, tetszik a szerző stílusa; írjon máskor is! Kedvet kaptam a múzeumhoz igazán!

  2. Repülni jó » Egy régi-új német kiképző repülőgép

    2011. április 28. @ 16:41

    […] Korábbi anyagaink: Aero Friedrichshafen 2011 – első rész Concorde, Tu-144 és a többiek – egy és kettő […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL