Concorde, Tu-144 és a többiek a Ferrarikkal együtt

Van egy múzeum Németországban, ahol egyszerre lehet megtekinteni a Concorde és a Tupolev Tu-144 szuperszonikus utasszállítókat, világháborús német bombázókat, a Canadair tűzoltó repülőgépét, a 30-as és 40-es évek hatalmas gőzmozdonyait, legendás és vadiúj Ferrarikat, és még rengeteg mindent. Nos, ez a sinsheimi múzeum.

Illetve a felsoroltak csak a hab a tortán, a torta maga jóval nagyobb, és igen laktató.

Kezdjük talán azzal, hogy hogyan is készült ez a hatalmas torta, mi a múzeum rövid története. 1980-ban néhány lelkes technikakedvelő összefogott, és úgy döntött, hogy közzéteszik, amit hosszú évek alatt összegyűjtöttek, restauráltak.

Létrehoztak egy alapítványt, találtak hozzá egy 5000 négyzetméteres csarnokot, és ’81-ben megnyitott a múzeum. Mára több mint 1 millióan látogatják évente, a fedett csarnok 25ezer négyzetméterrel bővült, és néhány hektár parkosított területet is bevontak a múzeumosdiba. Továbbra is alapítványi tulajdonú a múzeum, felajánlásokból,  jegybevételből és rendezvények szervezéséből fedezi költségeit.

Lássuk tehát a kínálatot, kezdjük mindjárt a bejáratnál. Az első, amire rá lehet csodálkozni egy Malév Tu-134-es, a háttérben holmi Tu-144-es meg talán egy Concorde ágaskodik.

Némi nemzeti büszkeséggel feltöltődve megnyújtjuk lépteinket, hogy az egyik csarnokban megvehessük a jegyünket. 18 euro a felnőttjegy, ezért egy IMAX 3D-s mozibelépőt is kapunk, ami szintén a múzeum területén van. A 4 órási filmet választjuk, jól fog jönni egy kis pihenés a sok séta után.

Testközelből elsőként az 50-es és 60-as évek amerikai autóit csodálhatjuk meg. Hatalmas Cadillac-ek, Plymouth-ok sorakoznak Marilyn Monroe-nak és Louis Armstrongnak öltöztettet bábuk között.

Tovább sétálva, egy afrikai világháborús jelenetet találunk, tankokkal, homokzsákokkal, meg rádiós szobával. Van itt minden, a taracktól kezdve a katonai VW bogáron át egészen a Panzer IV-es tankig. Láthatunk egy pórul járt Stukát, ami feltehetően évekig valami mocsárban rozsdásodott.

Egy euróért megmozgathatjuk egy Párduc tank tornyát, és miközben hangulatosan csikorognak a lánctalpak, viccesen célba lehet venni a melletünk bámészkodó homlokát.

A plafonról német repülőgépek lógnak, He-111, Ju-88 -52, Focke Wulf 190, Me 109 és a mókás Storch, korának leglassabb repülője. Kakukktojásként csüng mellettük egy Kamov-26-os és egy Mig-15-ös.

A csarnok túlvégében teherautókat és mezőgazdasági gépeket találunk a 1870-1950 közötti időszakból. Itt leginkább a járműgépészet rohamos fejlődésével szembesülhetünk. 

Brutális szerkezetek, hatalmas öntöttvasak, 10-20 lóerő a kezdetekben, majd mai szemmel nézve is gyors fejlődés az 50-es évek gépeiig, melyek most is megállnák a helyüket. Csak győzze az ember dízellel.

Az emeleti körfolyosóról tudunk a Canadair tűzoltógépéhez kijutni. Alaposabban megvizsgálva láthatjuk, hogy ezen a gépen minden a fő funkciónak lett alárendelve. Semmi fölösleges sallang, a kényelem és az esztétikum itt nem játszanak szerepet.

Visszafele sétálva még utunkba esik egy De Haviland Venom. Barátaink garantáltan keresztkérdéseket fognak föltenni a gép fura elrendezését, iker vezérsíkjait illetően. Egy emelvényről kissé meg is mozgathatjuk a tetőről lógó gépet, fény, hang és némi vibrációs effektek teszik valósághűbbé a jelenetet.

A mozi előtt még épp van időnk átsétálni a másik csarnokhoz, célunk az Il-14-es és a DC-3-as.

Fölfele menet magunkhoz veszünk egy-egy kis szőnyeget, lefele ugyanis csúszdázni kell. Illetve lehet, nem kötelező, de ki hagyná ki, hogy a DC-3-asból lecsússzon egy csőben. A gyerekek persze imádják, többször is fordulnak. A belorusz látogatók pedig inkább az Il-14-sel fotózkodnak, az ugyanis a fehérorosz légitársaság gépe volt.

Nincs még vége, nemsokára folytatjuk

Korábbi anyagaink:
VIDEÓ: A repülés múzeuma Seattle-ben
VIDEÓ: RAF Múzeum Londonban
VIDEÓ: Kiállítás a száz éves magyar motoros repülésről
Hómobiltól a repülőgépig – Bombardier

Ajánlott link:
A Sinsheimi Technikai Múzeum

Címkék: külföld    történelem

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » Concorde, Tu 144 és a többiek – folytatás

    2011. március 22. @ 16:27

    […] Ha nem olvasta az első részt, itt elérheti […]

  2. Repülni jó » Egy régi-új német kiképző repülőgép

    2011. április 28. @ 16:40

    […] anyagaink: Aero Friedrichshafen 2011 – első rész Concorde, Tu-144 és a többiek – egy és […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL