A Bombardier felzárkózhat a két legnagyobb mellé

A Bombardier 2004-ben jelentette be, hogy legújabb fejlesztésével a 100-150 személyes gépek piacára kíván betörni az ott uralkodó két nagy a Boeing és az Airbus mellé.

A fejlesztés jelenlegi fázisában 2013 utánra ígérik a gépek megjelenését. A CSeries CS100 és CS300 típusok a gyár tervei szerint a leggazdaságosabb és legkényelmesebb gépek lesznek ebben a kategóriában.

A kalkulációk szerint a tüzelőanyag fogyasztása húsz, az össz üzemeltetési költsége tizenöt százalékkal lesz kisebb, mint a két nagy gyár gépeié. Emellett kisebb károsanyag kibocsájtást és drasztikusan csökkentett zajterhelést valósítanak meg.

A két típus hatótávolsága 4074 km-es lesz, ER, vagyis megnövelt hatótávolságú változataik pedig 5463 km-re lesznek képesek repülni. A tipikus székezés esetén 110 személyes CS100-as hossza 34,9 m, míg a hosszabb törzsű 130 személyes CS300-as 38 méter.

Komfortos utastér és nagyobb ablakok, mint a vetélytársak gépein

Mindkét típus fesztávja 35,1 m.Az ötvenöt tonnás legnagyobb felszállótömegű CS100-as és a hatvan tonnás CS300-as egyaránt 0,78M utazósebességgel repül majd.

A gazdaságos üzemeltetéshez a 2013-as Pratt & Whitney hajtóműveken kívül hozzájárul az is, hogy a repülőgép szerkezetének 46 százalékánál használtak kompozitokat, 24 százalékánál pedig alumínium-lítium ötvözetet, így jelentős súlymegtakarítást értek el.

Az ma már természetes, hogy a színes kijelzőkkel ellátott pilótafülkéből fly by wire rendszer segítségével vezeti a gépet a kétfős személyzet.

A szárny terheléspróbája és egy elkészült törzsszekció

A kormányok az Airbus A-320-as utáni gépeinél is megszokott módon a két pilóta melletti karfáknál, oldalt kaptak helyet egy-egy joystick formájában.

A két típusra eddig kilencven opció érkezett és ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor hamarosan az A320-asok és Boeing-737-esek méltó vetélytársává válhat.

Korábbi anyagaink:
A hómobiltól a repülőgépig – a Bombardier története
Bombardier Q400-assal Stuttgartba – VIDEÓ

Ajánlott linkek:
Bombardier típusok a GÉPMADARAK-ban

Címkék: külföld    polgári    repülőgép    ujdonságok

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Vendégvideó: MC-21 utasszállító a láthatáron

    2011. március 9. @ 15:07

    […] anyagaink: A Bombardier felzárkózhat a két legnagyobb mellé Mobilvideó a 2009 évi moszkvai kiállításról az MC-21 […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL