Eltérő vélemények a lengyel Tu-154 elnöki gép katasztrófájáról

Az orosz hivatalos vizsgálat pilóta hibáról, az elhunyt elnök veje merényletről, a lengyelek hivatalos elemzése pedig az orosz légi irányítók nem megfelelő tevékenységéről beszél a tavaly Szmolenszkben lezuhant lengyel Tupoljev Tu-154 típusú kormánygéppel kapcsolatban.

A múlt héten Moszkvában közzétett jelentésében az Államközi Repülésügyi Bizottság egyedül a lengyel felet tette felelőssé a történtekért. Megállapításai, amelyek szerint a balesetet az okozta, hogy a néhai elnök és más magas rangú tisztségviselők lélektani nyomást gyakoroltak a pilótára, élénk vitát váltottak ki Lengyelországban.

A lengyel elnök elleni merénylet hipotézise ma hihetőbb, mint valaha – mondta a néhai elnök veje, Marcin Dubieniecki ügyvéd a PAP lengyel hírügynökségnek. Az ügyvéd azzal vádolta az orosz hivatalos jelentést, hogy el akarta leplezni azt a tényt, miszerint a lengyel pilóta megpróbálta visszanyerni a magasságot és átstartolni 22 másodperccel a lezuhanás előtt. E kísérlet szerinte azért mondott csődöt, mert a személyzet félrevezető tájékoztatást kapott a magasságot és a leszállófolyosót illetően.

Highslide JS

Tegnap a belügyminiszter vezette hivatalos lengyel vizsgálóbizottság is sajtóértekezletet tartott. Szerintük az orosz légi irányítók 11 másodperccel később adtak utasítást a gép felemelkedésére, amikor az már 70 méterrel a helyes magasság alatt 80 méterre el is tért a leszállópálya tengelyétől. Másrészt a ködben 800 méteres látótávolságról tájékoztatták a pilótákat, amikor csak maximum 300 méterre lehetett látni.

A lengyel bizottság egyik tagja szerint az orosz légi irányítók nem nyújtottak kielégítő támogatást a lengyel pilótáknak a leszálláshoz, mert a fizikai terhelhetőség határán álltak.

Érdekesség, hogy a lengyelek olyan felvételekre hivatkoztak az irányító toronyból, melyet az orosz fél hivatalosan nem adott át részükre.

Az orosz bizottság egyik tagja az összefüggésekből kiragadottnak minősítette a fenti lengyel elemzést és bejelentette, hogy az orosz vizsgáló bizottság úgy döntött, hogy teljes terjedelmében nyilvánosságra hozza a leszállás során a földi irányítótorony hangfelvételeinek jegyzőkönyveit.

Korábbi anyagaink:
A lengyel elnöki gép szmolenszki katasztrófájáról
Vendégemlékezés a lengyel elnöki gép katasztrófájáról

Ajánlott linkek:
Szmolenszki légi katasztrófa a magyar Wikipédián
Tupoljev TU-154 típusú repülőgép a GÉPMADARAKban
Aviation-safety.net jelentése

Címkék: katasztrófák    repülőgép    vita

2 hozzászólás

  1. Gabec

    2011. január 19. @ 22:21

    Az aviation-safety.net-en olvastam a jelentést a balesetről amit nemrég adtak ki. Ahogy általában a tragédiáknál, itt is egy esemény-sorozat szomorú vége lett katasztrófa . Ők is arra a következtetésre jutottak, hogy végül a kapitány hibázott. Az aktuális időjárás a személyzet és a gép minimuma alatt volt.
    Előttük nem sokkal landolt a kötelékhez tartozó Jak-42 baj nélkül, gondolom ezért is próbálkoztak.
    R.I.P.

    (R.I.P. – Rest In Peace – jelentése: nyugodjék békében. – a szerk.)

  2. TU

    2011. január 28. @ 13:27

    A pilóta több próbálkozás után sem adta fel, pedig ha valakinek, neki képben kellett lennie arról, mit is tesz.

    Az orosz tévé adott le az esetről szimulációt, elég egyértelműnek tűnt, mekkorát bakiztak a pilóták. Az egész lengyel álláspont egy fölösleges védekezés egy már nem élő elnök tekintélyének megmentésére.

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL