A Jumbo Jet, az első óriásgép

A Boeing-747-es korának legnagyobb és leggyorsabb utasgépe lett. Beteljesítette azt a feladatot, amire a kitalálói létrehozták, sőt, túl is szárnyalta az elképzeléseket, hiszen már most biztosra vehető, hogy a negyvenéves konstrukció legkorszerűbb utódainak rengeteg példánya lesz a levegőben akkor is, amikor a típus megéri a fél évszázados évfordulóját.

Az 1958-ban útjára bocsájtott Boeing-707-es, habár sikeres volt, de a Douglas hasonló, négyhajtóművesét nem sikerült kiütnie a nyeregből. Ez a gép azonban csak az előfutára volt egy vitathatatlan és a kétezres évek elejéig megdönthetetlen első helynek, amit a 747-es jelentett.

Az első szélestörzsű, két emelettel rendelkező gépnek a DC-8-as készülőben lévő, 250 utast szállító legnagyobb változatánál kellett több utast olcsóbban szállítania. A 350, majd a későbbi változatoknál 400 utast befogadó gép végül teljesítette ezeket az elvárásokat.

Everetti látkép 1970-ből az első 747-esekkel

A project költségei – természetesen – csillagászati nagyságrendekre rúgtak. A kezdetben 500 millió dollárra becsült fejlesztés jó úton volt ahhoz, hogy mire átadják az első gépet, elérje az egymilliárd dollárt. A Boeing beszállítók tömegével kötött szerződéseket.

Tíz fő vállalkozóval, ezerötszáz beszállítóval és tizenötezer további kisebb beszállítóval, ellátóval jött létre kapcsolat a fejlesztés során. A költségek tetemes részét is ezek a partnerek viselték, majd a későbbi bevételek egy része is hozzájuk került, ám nélkülük nem jöhetett volna létre a repülőgép.

Az első felszállás – két év múlva már száz példány repült belőle

Az eredetileg tervezett első felszállás a hajtómű problémái miatt csaknem két hónapot késett ugyan, de végül az 1969 február 9-én felszálló prototípus új korszakot nyitott meg a tömeges utasszállításban. Nem telt el két év a prototípus repülése után és átadták a századik 747-est is a Braniff International társaságnak.

Pilótafülke és a 70-es évek luxusa a felső szinten

Az új gép nem csak a reptereknek jelentett kihívást, hiszen a csomagkezelés, az utasok ki-és beszállítása (ekkor kezdődött a ma már megszokott utashidas módszer használata, amely kényelmesebbé és sokkal gyorsabbá tette a ki-és beszállást), de nehezebb dolga volt az utaskísérőknek is a kétfolyosós gépen.

A 70,4 méter hosszú, 59,74 méteres fesztávú gép legmagasabb pontja majd 20 méterre volt a földtől. A 10 ezer kilométeres hatótávolságú, 1000 km/h sebesség körül repülő gép a leggyorsabb utasszállító címét is megszerezte. Üresen a 747-es 168 tonnát nyomott, a legnagyobb felszállótömege 330 tonna volt.

Az első Boeing-747-es változat szerkezete

A felső fedélzeten lévő púp két oldalán kezdetben három-három ablak volt, elöl pedig itt helyezkedett el a pilótafülke. Később egyre nagyobb lett ez a rész, a legújabb változatokon már a törzshossz feléig elér oldalanként akár húsz ablakkal és egy ajtóval.

Egy típus sikerét a szolgálatban eltöltött időn kívül az is jelzi, hogy hány alváltozat, módosított változat készült belőle. A 747-esnek az utasszállító változaton kívül van kargó változata, készült belőle egy tűzoltó gép is, de a Space Shuttle légi szállítását is egy átalakított 747-essel végzik. Az amerikai Air Force One hívójelű gépet, vagyis az elnöki gépet szintén egy 747-es változatból alakították ki.

Az Egyesült Államokat képviseli a világ minden pontján – az elnöki gép

Habár a legnagyobb utasgép címét az Airbus A380-as elvette tőle, de még jó néhány évtizedig találkozhatunk a Boeing 747-es legújabb változatával, a 747-8-as gépekkel, amelyek az amerikai gyár legfrissebb és legkorszerűbb négyhajtóművesei jelenleg.

Korábbi anyagaink:
A Jumbo Jet sztori
Az első Jumbo Jet ma – képsorozat

Nézze meg a Boeing típusait a GÉPMADARAKban!

Ajánlott linkek:
A 747-es és az első felszállás – kétrészes Youtube-videó: 1. rész
A 747-es és az első felszállás – kétrészes Youtube-videó: 2.rész

Címkék: polgári    történelem

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Delta Jumbo kitolása

    2010. november 9. @ 15:02

    […] anyagaink: A Jumbo Jet, az első óriásgép A Jumbo Jet […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL