A Jumbo Jet sztori

A világ talán legismertebb repülőgépének, a Jumbo Jetnek az első változata négy évtizede állt forgalomba. A gép létrejöttéhez kellett egy légitársaság elnök-vezérigazgatójának az álma és egy repülőgépgyár vezérének a becsvágya. A két ember találkozásából pedig megszületett a világ legnagyobb, részben kétfedélzetes repülőgépe.

Az 1927-ben alapított Pan-Am az USA és a világ egyik legnagyobb és talán leginkább vállalkozó szellemű légitársasága volt. Itt hódítottak teret a sugárhajtású repülőgépek a polgári életben, ez a társaság volt a nagytávolságú, utasszállító óceánrepülő járatok úttörője. Szintén a Pan-Am volt az egyetlen amerikai társaság, amely komolyan kacérkodott a világ másik legismertebb, ám korántsem olyan sikeres repülőgépének, a Concordenak a megvásárlásával is.


Pan Am vízigép – a hosszútávú járatok úttörője

A Boeing-707-es, az első sugárhajtású, tömegeket kiszolgáló  utasgép és a hasonló kaliberű DC-8-as sikerei láttán Juan Terry Trippe, a Pan-Am elnök-vezérigazgatója egy még nagyobb és messzebbre repülő utasgépről álmodott. Még több utast, még olcsóbban szállítani – ez volt a cél. A célhoz pedig megtalálta az emberét William McPherson Allen, a Boeing vezérének a személyében.

Az 1965-ben létrejött találkozó eredménye az lett, hogy négy hónapal később aláírták a szándéknyilatkozatot egy minden addiginál nagyobb, egy részén két szintes repülőgép kifejlesztéséről és a Pan-Am általi megvásárlásáról. A Pan-Am huszonöt gépet vásárolt volna 525 millió dollár értékben. Az éppen elkezdődő fejlesztést igazolni látszott, hogy 1966 júniusára már 1.8 milliárd dollár értékben volt megrendelés az új óriásra.


Juan Tripple és William Allen –
az igény és a megvalósítás találkozása

Indulhatott a fejlesztés, amely nem csak a Pan-Am, de a Boeing számára is a lét-nemlét kérdését dönthette el. Egy ilyen nagyságrendű project balsikere romba dönthette volna mindkét vállalatot. A 747-es jelzést kapott gép összeszereléséhez megépült a világ legnagyobb csarnoka Everettben. A fejlesztésre alig négy év volt, mivel 1969-re ígérték az első gép leszállítását a Pan-Am részére.

Készültek mock-upok az utasok ki-és beszállításának a tesztelésére, és az előírt max. másfél perces vészkiürítési idő tesztelésére. Építettek egy pilótafülke imitációt is, amellyel a gép tesztpilótája a szokatlanul magasan lévő pilótafülkéből gyakorolhatta a földi gurulást és fordulást a gurulóutakon.


A pilótafülke egy teherautóra szerelve

1968 szeptember 30-án gurult ki a prototípus az everetti csarnokból. Az első felszállást 1969 februárjában hajtották végre. A kezdeti problémák néhány hónappal késleltették az átadást, de végül ’69 decemberében megkapta a légialkalmassági bizonyítványát és készen állt a szolgálatra. Az első járatot természetesen a Pan-Am repülte a géppel 1970 januárjában New Yorkból Londonba. Ugyanebben az évben, alig hat hónappal később a Boeing-747-es típus elszállította az egymilliomodik utasát.


Az első Jumbo Jet avatásán –
Pat Nixon, a First Lady a pilótafülkében

A szélestörzsű, két közlekedőfolyosós gép alsó szintjén a törzs teljes hosszában utastér volt, a felső púpban pedig az első osztályú utasok és bár kapott helyet. A későbbi változatoknál ez a kezdetben a gép orr része felett lévő púp megnyúlt csaknem a törzshossz feléig.

A 747-esnek négy fő típusváltozata és ezeken belül megannyi alváltozata készült. A mai legkorszerűbb változat a 747-400-as, de már túl van az első repüléseken a 747-8-as család első példánya, amely a sikeres óriás gyorsabb, gazdaságosabb és korszerűbb utódja lesz hamarosan.


A világ legnagyobb repülőgépe 1969-ben a Boeing-747-es

Azóta a Jumbo Jet sikere töretlen, népszerű és megbízható gép, amely nem csak a Boeing és a Pan-Am, de a világ légiközlekedésében is új dimenziókat nyitott. A repülés drága és extrém utazási forma helyett szinte egyik pillanatról a másikra viszonylag olcsó, tömeges és biztonságos utazási móddá vált.

A következő részben közelebbről is megismerkedünk magával a repülőgéppel és a fejlesztés néhány érdekességével.

Korábbi anyagaink:
Az első Jumbo Jet képekben
Szálloda Jumbóból Svédországban
Óriások hazánk felett

Nézze meg a Boeing-747-es típus leírását a GÉPMADARAK-ban.

Címkék: polgári    történelem

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » A Jumbo Jet, az első óriásgép

    2010. szeptember 29. @ 10:48

    […] anyagaink: A Jumbo Jet sztori Az első Jumbo Jet ma – […]

  2. Repülni jó » Delta Jumbo kitolása

    2010. november 9. @ 15:04

    […] Korábbi anyagaink: A Jumbo Jet, az első óriásgép A Jumbo Jet sztori […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL