Zivatarkeringő

A zivatarok tiltott területei a repülésnek, legyen szó kisgépről, a világ legnagyobb utasgépéről vagy a visszatérő Space Shuttle-ről. Az elmúlt évek néhány katasztrófája is bizonyítja, hogy a zivatarok tisztelete és elkerülése a legkevésbé sem felesleges óvatosság csupán.

Hazánkban legutóbb 2001-ben egy Cessna-210-es és utasainak vesztét okozta a zivatarba történő berepülés. A 2009 júniusában az Atlanti-óceánba zuhant Air France A-330-asának a katasztrófájában is komoly szerepe volt a zivatarnak, 228 halálos áldozatot követelve.


Az Air France 447-es járatának útvonala és a zivatartömbök

A sor persze folytatható lenne a zivatarban, erős kifutószélben történő, katasztrófával végződött leszállások sorával, vagy a zivatarok környezetében előforduló, alig néhány évtizede ismert nagysebességű leáramlások, mikroszélrohamok okozta balesetekkel.

Nemrég láthattuk, hogy a zivatar az egyik leghevesebb, hazánkban is gyakran előforduló időjárási jelenség. A jelenséget övező jogos tisztelet és távolságtartás jól megfigyelhető, ha a flightradar24-en követhető forgalmat és az időjárási radarképeket együtt, egy időben nézzük egy kipattanó nyári zivatar idején, vagy egy átvonuló hidegfront által létrehozott zivatarlánc áthaladásakor.

Az Időkép.hu Közép-Európa kompozit radarképét a flightradar24.com ugyanakkor készült pillanatképe mellé helyezve láthatjuk, hogy a 10-12 ezer méter között repülő gépek enyhén módosítva az útvonalukon oldalról kerülik ki a zivatarzónát. Nem jellemző, hogy az utasszállító gépek megpróbáljanak a zivatar fölé emelkedni, hiszen ezek jóval a biztonságos repülési magasság fölé nyúlhatnak.

A közelmúltban történt is emiatt katasztrófa egy Tu-154-essel, amely egy zivatar fölé emelkedés közben nagy magasságban átesett, a pilóták pedig képtelenek voltak visszaszerezni az uralmukat az átesésben lévő gép fölött.

Az alábbi képen látható az Emirates Dubai-Zurich járatán közlekedő Airbus A-340-esének és a Singapore Airlines Szingapúrból Frankfurtba tartó Boeing 777-esének útvonalmódosítása.


A zivatarlánc és az azt kerülgető gépek (A radarkép forrása a www.idokep.hu)

Egy Magyarország felett áthaladó zivatarzóna a Ferihegyről felszálló gépeket is kerülésre kényszeríti. Az alábbi képen az Időkép radarképét a flightradar képére montírozva látható a Malév Budapest-Berlin járatának repülése.


A repülési útvonal és az Időkép.hu-n követhető zivatarlánc montázsa

A zivatarzóna megérkezése előtt Ferihegyről felszállt Boeing-737-es a Balaton felé kerülve tér ki a zivatarlánc elől.

Az Időkép saját telepítésű radarjának Budapest környékét mutató nagyfelbontású képét a WizzAir Ferihegyre taró A-320-asának repülése mellé helyezve látható, hogy az Airbus egy tiszteletkör megtételére kényszerül, megvárva, amíg a zivatar áthalad a repülőtér felett.


Az A-320-as tiszteletköre (A radarkép forrása a www.idokep.hu)

Sok elveszített repülőgép és emberélet tanusítja, hogy egy jelentősebb késés, esetleg az eredeti úticél helyett egy kitérő reptéren való leszállás által okozott kényelmetlenség nem ár ahhoz képest, amit esetleg egy zivataron való átrepüléskor, vagy viharban való leszálláskor kell megfizetni.

Korábbi anyagaink:
A zivatar – szépség és szörnyeteg
Villám és repülés
Vulkáni hamu és repülés

Ajánlott linkek:
Időkép.hu – zivatarok idején Budapest 180 km sugarú körzetében a saját telepítésű radar nagyfelbontású képével
A flightradar24.com – légiforgalom élőben
Viharzóna kerülgetése – szemléletes radar-videó a Memphisbe tartó FedEx gépekről

Címkék: félelem    polgári

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Az európai légiközlekedés biztonságáról

    2011. január 26. @ 17:50

    […] anyagaink: A föld egynapi légiforgalma közel egy percbe sűrítve Vulkáni hamu és repülés Zivatarkeringő Óriások hazánk […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL