A százszemélyes jetek térhódítása
Néhány éve, talán egy évtizede érdekes tendencia figyelhető meg a repülőiparban. A nagygépek és a regionális jetek átmenetét jelentő 80-100 személyes regionális gépek egyre nagyobb teret hódítanak, sőt, úgy tűnik, hamarosan meghatározóvá válnak a kis-és középhatótávolságú repülőgépek között.
A Bombardier CRJ900-asa és CRJ1000-ese már háromszáz feletti darabszámra kapott rendelést, a 70-100 személyes CRJ-kből majnem ötszáz darab repül. Az Embraer hasonló kategóriás gépeiből már háromszáz feletti darab repül és legalább ennyire van fix megrendelés.
Ami a darabszámot illeti, ebben a gépméretben ők az igazán “nagyok”, akik a kis méretekből lassan eljutottak oda, hogy az Airbus és a Boeing legkisebb gépeinek jelentsenek konkurenciát.
Az ebben a kategóriában nagyok után pedig itt vannak még az újoncok, mint az ARJ-21-es, amely a kínai ipar 90-105 személyes kéthajtóműves jetje. Amerikai és európai beszállítók egyaránt részt vesznek a programban. A gép 2008-ban repült először és már kétszázötven felett van a megrendelések száma.
A kínaiak mellett a japánok is megkezdték a saját regionális gépük kifejlesztését. A Mitsubishi Regional Jet program 2008-ban indult, a legfeljebb 96 személyes gép (két változat készül) fejlesztése gőzerővel zajlik. Két évvel a bejelentés után már száz feletti megrendelés érkezett Japánból és az USA-ból.
A Bombardier és az Embraer jetjeinél kissé nagyobb kabin és ígért gazdaságosabb üzemeltetés a tervezett 2012-es első felszállás után várhatóan meghozza az üzleti sikert is.
A Szuhoj Superjet már repül, sőt, hamarosan testközelből is megláthatjuk, hiszen a Malév 2009 júniusában harminc ilyen gép megvételére írt alá szándéknyilatkozatot. Ennek a 95 személyes jetnek a Malév lesz a bevezető légitársasága, így az egymilliárd dolláros üzlet valószínűleg sok kedvezménnyel köttetett meg az első üzemeltető számára. A Szuhoj ezzel a típussal már 230 megrendelés felett jár.
Keleten maradva a 68-99 személyes Antonov An-148-asokból már hat darab rendszeresen repül – néha Ferihegyen is jár – és további 220 rendelés van a gépre.
Ebből a koránt sem teljes felsorolásból is látható, hogy a 70-100 személyes gépek úgy tűnik, reneszánszukat élik és a következő néhány évtizedben 100 személyes gépek boomja várható.
A regionális jeteket gyártók kivétel nélkül ezzel a mérettel kacérkodnak, megközelítve a két klasszikus nagy, az A-320-as és a B-737-es család kisebb tagjait.
Az elmúlt néhány év tendenciája azt mutatja, hogy lassan elmosódik a határ a regionális gépek és a közepes hatótávolságú utasgépek között. Az előbbiek nagyobb változatai az utóbbiak kisebb változatainak helyettesítő termékeivé válnak.
A nagyok, mint az Airbus és a Boeing részéről a kérdés az, hogy fel akarják-e és fel tudják-e venni a versenyt ebben a kategóriában a feltörekvő kicsikkel.
Korábbi anyagaink:
A jövő Malév gépe Párizsban – VIDEÓ – A Szuhoj Superjet
A felsorolt gépek leirásai közül néhány a GÉPMADARAK -ban
Ajánlott linkek:
A Mitsubishi regionális jetjének promó videója
Repülni jó » Két hajtómű, vagy négy?
2010. szeptember 1. @ 08:28
[…] Korábbi anyagaink: A leghosszabb utasjáratok A százszemélyes jetek térhódítása […]
Repülni jó » Antonov-148-as katasztrófa Oroszországban
2011. március 6. @ 21:27
[…] Korábbi anyagaink: Megbízhatósági gondok az An-148-assal A százszemélyes jetek térhódítása […]
Repülni jó » Tesztelik a kínai lopakodót
2011. május 2. @ 14:13
[…] Korábbi anyagaink: Kína – az ébredező óriás Cessna Kínából Százszemélyes jetek térhódítása […]