Szakértő szemmel az ILA-n Berlinben

Berlin a rajongóknak és izgulóknak is rengeteg érdekességet mutatott idén, de aki repülőmérnökként keresgélt a repülőipar bugyraiban, annak is valóságos kincsesbánya volt ez a kiállítás.

Az első érdekesség maga a repülőtér. A nagyszabású vásár és a közben zajló légisó ellenére a Schönefeld repülőtéren töretlenül zajlott a légiforgalom. Jellemzően fapadosok jöttek-mentek, ezzel egyfajta plusz programokat hozzáadva a légisó elemeihez.

A szervezőket és a földi-és légiforgalmat irányítókat dícséri, hogy az EasyJet, vagy a többi társaság indíthatta és fogadhatta járatait, miközben ugyanezen a pályán és ugyanebben a légtérben a bemutató gépei is mozogtak.

Mindeközben a tűzoltók, mentők és rendészek a legjobb felszereléssel vártak ugrásra készen, bízva abban, hogy nem kell ugraniuk.

A reptér forró betonjáról az ipari kiállítók nem kevésbé forró sátrai felé véve az irányt a repülőgépgyártást kiszolgáló háttéripar is megmutatta magát. CNC megmunkálógépek, a repülőipar számára készült előgyártmányok, kompozit alkatrészek mutatták meg mindazt, ami a légitársaságok festése alatt rejlik.

Ki utazik Isztambulba?
Nézze meg májusi fotópályázatunk anyagait
az eredményhirdetés előtt.

A fedélzeti elektronika, navigáció, vagy a pilótaképzés szimulátorai önmagukban is óriási háttériparra támaszkodnak, lehetetlen feladat ezek bármely részét is a maga teljességében megmutatni.

A nagyszilárdságú alumíniumból készült szerkezeti elemeken és azok előgyártmányain a mérnöki szemek felfedezhették a különböző megmunkálások nyomait, amelyekből lassan visszanyomozhatóvá válik egy egyszerűnek kinéző kész alkatrész kialakításának bonyolult folyamata és a mögötte rejlő óriási technikai háttér és technológiai tudás.

Szinte minden hasonló kiállításnak külön eleme a hajtóműgyártók felvonulása a standokon. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a jelenlegi, fémekkel kapcsolatos anyagtudomány csúcsa a repülőgépek hajtóművében, azon belül is a turbinalapátokban ölt testet.

Az óriási hő-és mechanikai terhelésnek kitett turbinalapátok fejlettsége a hajtóművek fejlettségének egyik legfontosabb pillére. Az alábbi képek egyikén látható egy jellemző reklámfogás, a “kettő könnyebb, mint egy” – egy mérlegre van felakasztva egy régebbi és két újabb turbinalapát. És a kettő valóban könnyebb, mint egy.

A háttéripar, az anyagtechnológia, a hajtóműgyártás, a digitális technológia végül egy helyen áll össze komplett termékké. Ennek az óriási technológia-piramisnak az alapjai gyakran az alapkutatásokig nyúlnak vissza, a csúcsa pedig maga a repülőgép.

A repülőgép-építés egyes fázisainak érdekességei szintén helyet kaptak ezúttal is, mint a szárny terheléspróbáját szolgáló pad makettje, vagy egy élethű, egy az egyhez méretarányú Airbus A-350 orrfutó.

Az összeállt repülőgépet pedig üzemeltetni, javítani kell. Erre volt látványos példa a Eurofighter hajtóműcsere-installációja az egyik sátorban. Aki pedig a mindennapos üzemeltetésre volt kíváncsi, vagy csak hajlamos arra, hogy félórákat tanulmányozza egy orrfutó működését, annak szintén nem lehetett oka panaszra.

A RedBull gyönyörű négymotoros gépének makulátlanul tiszta orrfutóaknájában órákig el lehet nézelődni, elemezve a behúzás mechanizmusát.

A sajtóközpont mellett álló Galaxy egy apró részlete, a hatalmas felnyitható orr bekötése és az orr felnyitásának mechanizmusa szintén megunhatatlan téma lehet az átlagnál kicsitt “műszakibb” vénájú látogatónak.

Egy ilyen nagyszabású légisó és vásár igazi erénye, hogy legyen szó a zajos repülőket mutogató kisgyerekes apukáról vagy szakemberről, előbb-utóbb mindannyian megtalálják a kiállításnak azt a pontját, ahol maguknak is keresniük kell egy “apukát”, aki elmagyarázza nekik, mit is látnak tulajdonképpen…

Korábbi anyagaink:
Berlin kétévente a repülés európai fővárosa
Az ILA Berlinen nem látszik a válság

Ajánlott link:
Berlin légisó 2010

Címkék: Berlin    repülőnapok    ujdonságok

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL