Reptér a világ tetején

Tibetben található a Qamdo Bangda Airport 4334 méteres magasságban, amely jelenleg a legmagasabb üzemelő nemzetközi polgári repülőtér. Ennek van a leghosszabb polgári alkalmazású pályája,  amely 5500 méter hosszú.

Kína bejelentette, hogy 2011-ben megkezdi egy új reptér építését a tibeti Nagqu tartományban. Ez a légikikötő 102 méterrel lesz magasabban, mint a jelenlegi csúcstartó.

A tibeti Qamdo Bangda Airport a GoogleEarth-ön

A 263 millió dolláros, beruházással épülő Nagqu Dagring Airport 4436 méteres magasságban lesz. A három évesre tervezett építkezés befejeztével ez lesz a világ legmagasabban fekvő reptere. A repülőtértől azt várják, hogy a Qinghai-Tibet vasútvonalon fekvő tartomány a térség gazdasági vérkeringésének a központjává válik majd.

Európában a svájci St. Moritz város mellett lévő Samedan repülőtér fekszik a legmagasabban a maga 1707 méterével. A nem túl hosszú, 1800 méteres pályáján többnyire biznisz jetek és kisebb gépek fordulnak meg.

A svájci Samedan repülőtér madártávlatból – Európában a csúcstartó

A magasan fekvő repülőtereknek hosszabb pályára van szükségük ahhoz, hogy a nagygépek ugyanolyan biztonsággal használhassák őket, mint egy tengerszinten fekvő repteret. Ennek oka az, hogy a levegő sűrűsége kisebb, mint kis magasságban, a repülőgép szárnyán ébredő felhajtóerő pedig egyenes arányban áll a levegő sűrűségével.

Két egyforma, megegyező tömegű repülőgép közül a magasabban fekvő reptérről indulónak nagyobb sebességre kell gyorsulnia, hogy a levegőbe emelkedhessen, mint az alacsonyabbról indulónak.

Leszállás a hegyek között a világ legmagasabban fekvő repterén

Ha a magasan fekvő reptér pályája nem elég hosszú, akkor a felszállótömeget kell csökkenteni, vagyis kevesebb hasznos terheléssel és/vagy üzemanyaggal szállhat fel a gép.

A levegő sűrűsége 5000 méteren durván a fele a tengerszinten mértnek. Mivel a repülőgépen a felhajtóerő a sebességgel nem egyenes arányban, hanem négyzetesen nő, nem kell kétszer akkora sebesség a felszálláshoz, ha fele akkora a levegő sűrűsége. Fele akkora sűrűségnél pontosan gyök 2-szeres, azaz 1,4-szeres sebesség kell ugyanakkora felhajtóerő létrehozásához.

Kétszer akkora sebesség négyszer akkor felhajtóerőt eredményez

Egy elnagyolt példával szemléltetve, ha egy tengerszinten fekvő reptéren 250 km/h sebesség kell a felszálláshoz, akkor egy 5000 méter magasan fekvő reptéren ennek a nem egész másfélszerese (1,4-szerese), vagyis 350 km/h.

Természetesen a magasan fekvő repterekről üzemelő gépeknél többnyire kompromisszumok születnek a biztonságos felszállás érdekében, vagyis hosszabb pályákról, kisebb terheléssel szállnak fel a gépek.

Korábbi anyagaink:
Reptér a belvárosban – Hong Kong 1998-ban bezárt különleges reptere
Videó a London City Airport-ról

Ajánlott linkek:
Egy közeli reptér a hegyek között – Innsbruck – látványos fotók az Airliners.net-en

Címkék: külföld    polgári    repülőtér

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL