9/11 a pilóta szemével

Régóta foglalkoztat a nyolc évvel ezelőtti merényletekkel kapcsolatban néhány egyszerű technikai kérdés, amit nemrég módomban volt egy 767-es kapitánnyal megbeszélni.

Az első kérdés, hogy miként voltak képesek ezek az emberek a repülőgépeket nekivezetni egy célpontnak akkor, amikor életükben először és utoljára ültek ilyen nagy gép vezető ülésében.

A válasz szerint kamikaze kiképzést kaptak, ami azt jelentette, hogy csak a levegőben és látás szerint vezették a repülőgépet, ami technikailag úgymond a legkönnyebb. Se felszállni, se leszállni nem kellett tudniuk.

A másik, hogy kaptak kisgépes kiképzést, ahol az alap a saját repülőtérre való hazatalálás látás alapján a tereptárgyak megtanulásával. Így a pilóta mindig tudja, hogy a vasútállomás, kenyérgyár oszlopa, folyó stb. milyen helyzetben van a célhoz, a leszálláshoz képest.

Frisss képtár a vizirepülésen a Mosel völgyéből

Itt a new yorki, washingtoni tereptárgyakat, nevezetességeket kellett ismerni ahhoz, hogy a cél felé repüljenek, amelyek a levegőből eléggé jellegzetesek és ezeket tanulták be.

A vizsgálatok során az is kiderült, hogy a típusnak megfelelő szimulátoros képzésen is részt vettek, ezért tudták kikapcsolni a pilóta fülke elfoglalása után a robotpilótát és a rádió rendszert, és ismerték az alap eszközöket, amivel a gépet irányítani lehetett. Ha ilyen képzésük nincs, akkor nem tudták volna, hogy mi hol van és nem vehették volna át az irányítást.

Csak zárójelben jegyzem meg, hogy emiatt ezeknek az embereknek a titkosszolgálatok látókörébe kellett volna kerülniük.

Végül, hogy a két toronyban a rombolás nagyobb legyen, függőleges irány felé kellett fordítaniuk a szárnyakat – szinte kést repülni ekkora géppel előszörre?

A válasz szerint nem kést repültek, hanem ahhoz, hogy ne tévesszék el a célpontot, meredekebb fordulót kellett repülniük, ezért döntötték be jobban a gépeket.

Beszélgető partnerem még annyit tett hozzá, hogy amikor hivatásos pilótákkal a szimulátorban lerepültették a merényletek útvonalait, azok az utolsó pillanatban elrántották a kormányt és nem repültek neki az épületeknek.

Címkék: katasztrófák    külföld    szakértő

1 hozzászólás

  1. Laci

    2009. szeptember 25. @ 20:30

    ,,Beszélgető partnerem még annyit tett hozzá, hogy amikor hivatásos pilótákkal a szimulátorban lerepültették a merényletek útvonalait, azok az utolsó pillanatban elrántották a kormányt és nem repültek neki az épületeknek.”

    Ők nem a titkosszolgálat emberei…

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL