Az Airbus a fekete doboz megszüntetését javasolja

A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék. A német Thomas Enders a Le Parisien című lapnak adott interjúval az iparágat foglalkoztató régi vitát elevenít fel.

Az Airbus főnöke szerint a fekete doboz helyett – amelyet egyes repülőgép-szerencsétlenségek esetében sohasem találnak meg, más esetekben annyira megrongálódnak, hogy adataikat nem lehet hasznosítani – az utazás paramétereit folyamatosan műholdas rendszerek révén kellene továbbítani és így tárolni.

fdr_1.gif
A fekete dobozok,
amelyek valójában narancsszinűek

Az állásfoglalásnak külön időszerűséget ad, hogy az Air France Rio de Janeiróból felszállt és az Atlanti-óceánba zuhant 447-es járatának fekete dobozait a katasztrófa óta eltelt három hónap alatt nem találták meg – noha az általuk rögzített adatok igen fontosak lennének a szerencsétlenség okainak megértéséhez, és így a légi közlekedés biztonságának javításához.

Az Airbus – mondta Enders – ezért tanulmányozza az adatgyűjtés másik lehetőségét. A legfontosabb repülési adatokat – sebesség, magasság, a gép helyzete, stb. – ugyanúgy egyidejűleg továbbíthatnák mesterséges holdak révén, mint ahogy ez ma a gépek karbantartása esetében történik. Az Airbus parnereivel és szállítóival együtt tanulmányozza a kérdést.

Pierre Jeanniot, a fekete dobozok koncepciójának egyik kialakítója a Le Parisiennek nyilatkozva elmondta, hogy a repülőgépek akár ezer paramétert is továbbíthatnak műholdas rendszerekkel, például a pilótafülke képét is. Egy ilyen adattovábbító rendszer költsége Jeanniot szerint gépenként 50 ezer dollárt is elérne, ez azonban kifizetődő lenne. “Ezek a rendszerek lehetővé teszik a karbantartás javítását és ezzel a járatok pontosságának növelését”.

Paul Louis-Arslanian, a BEA szakértői iroda képviselője viszont arra emlékeztetett, hogy régi vitáról van szó. A rendszernek megvannak a maga határai, ezek közül az első helyen az ára szerepel. Még azt is ki kell jelölni, hogy milyen adatokat továbbítanak, milyen eszközökkel, továbbá hogyan lehet megvédeni őket a visszaélésektől, illetve hogyan használják fel ezeket az adatokat.

Korábbi anyagaink:
Az Air France 447 járatának katasztrófája
Fekete dobozok a fogalomtárból

Címkék: félelem    hirek    katasztrófák    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL