A kormány és a Malév

A magyar kormány olyan megoldást keres a Malév korábbról felhalmozodott problémáinak megoldására, amely megfelel a magyar és az uniós jogszabályoknak, ebben a szellemben tárgyal a nemzeti légitársaság jelenlegi tulajdonosaival. A Malév a válság ellenére pedig javított napi gazdasági mutatóin.

Pichler Ferenc, a PM szóvivője nem erősítette meg a Magyar Hírlap pénteki számában megjelent hírt, amely szerint a magyar és az orosz állam mintegy 150 millió euróval, mintegy 40 milliárd forinttal segítené ki a magyar nemzeti légitársaságot, aminek fejében a magyar állam tulajdont szerezne a Malévban. Hozzáfűzte: folynak a magyar és az orosz kormány képviselői között a tárgyalások, de többet “nem mondhatok”.

Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az MTI-t korábban arról tájékoztatta, hogy a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették az orosz Vnyesekonombanknál a Malév privatizációjának kapcsán vállalt és még meglévő 32 millió euró garancia behajtását, amit a Malév tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar-orosz kormányközi tárgyalások indokoltak.

A Malév napi gazdasági működéséről a fenti hirekkel kapcsolatban az MTI a társaság vezetőinek korábbi nyilatkozatait idézi:

A Malév 2008-ban konszolidáltan 15,1 milliárd forint veszteséget könyvelt el. Az első félévről egyelőre annyit közöltek, hogy a Malév 8 százalékkal növelte forgalmát a második negyedévben az előző év hasonló időszakához viszonyítva, annak ellenére, hogy az iparágban jelentősen visszaesett az utasforgalom. Az első negyedévben viszont 10 százalékkal esett vissza az utasszám, részben a Budapest Airport dolgozóinak sztrájkja miatt.

A második negyedévben a Malév átszálló utasainak száma 15 százalékkal emelkedett, és az utasforgalom alapján 3,2 százalékponttal 43,4 százalékra nőtt a magyar piaci részesedése. Ebben az időszakban a kapacitásokat mintegy 9 százalékkal bővítette a Malév. Javult a férőhely kihasználás, aminek átlaga a negyedév során elérte a 70 százalékot – mondta Karim Makhlouf, a Malév kereskedelmi vezérigazgató-helyettese július végén.

Bár az egész légiparban mérséklődtek a jegyárak, átlagosan 20 százalékkal 120 euróra, és ez alól a Malév sem kivétel, de a magyar légitársaság ellensúlyozni tudta ezt az utasforgalom növelésével – mondta.

A május végén jóváhagyott idei üzleti terv 6,3 milliárd forint üzemelési veszteséggel számol, szemben a 2008. évi 7,9 milliárd forinttal. A Malév a tavalyinál valamivel több, 3,1 milliós utasforgalommal, az előző évinél 2 százalékkal kevesebb, 51.779 járattal és a múlt évinél két százalékponttal magasabb, 65,6 százalékos férőhely kihasználással tervezte a 2009. évi üzleti évet. A kapacitásokat az idén az előző évhez képest öt százalékkal növelik – mondta Martin Gauss, a légitársaság vezérigazgatója korábban.

Az október végétől kezdődő téli menetrendben a Malév öt útvonalon szünetelteti a járatait, és több útvonalon ritkítja, míg másokban sűríti a járatok számát. A vezérigazgató akkor elmondta, hogy a kereskedelmi stratégiában tervezi a legnagyobb változtatásokat. Az üresen maradó, átlagosan 35 százaléknyi férőhelyre “fapados árakat” kínálnak és átalakítják az értékesítési struktúrát, duplájára emelik a marketing költségeket.

A gazdasági válság miatt a Malév, a légiiparban elterjedt módon, 18 Boeing 737-es repülőgépéből hármat a földön tart a téli menetrendtől, mert olcsóbb, mintha üzemeltetnék. Az öt Fokker 70-es repülőgépet szintén kivonják a forgalomból, végső megoldásként visszaadják a lízingcégnek, és kifizetik az ezzel járó többletköltséget.

A flottához jelenleg három, regionális célokra alkalmas Q400-as turbópropelleres repülőgép tartozik, és hamarosan megérkezik a negyedik is. A vezérigazgató az MTI kérdésére azt is elárulta, hogy a lízingelt Boeing 737-es repülőgépek bérletét a korábbiaknál kedvezőbb kondíciókkal megújítják.

Ajánlott link:
Malév
Erről az oldaltól származnak a képek, melyek az idei augusztus 20-i ünnepi repüléseket rögzitik. A három gyönyörű Boeing 737 kép mellett negyedikként a kötelékben egy hatvanas évekbeli Malév festéssel a Li-2 és mögötte az “anyagép”, a DC-3 francia katonai változata, a C 47.

Korábbi anyagaink:
Ünnepi és verseny repülések
Uniós szakember a Malév élén
Kiegészült a Malév menedzsmentje
Hatvanéves a HA – LIX

Címkék: hirek    légitársaság    polgári

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Malév őszi hírcsokor

    2009. november 12. @ 13:50

    […] Korábbi anyagunk: A kormány és a Malév […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL