A turizmus szereplőinek segítségével működhet a sármelléki repülőtér

A repülőteret bérlő, ír többségi tulajdonú Cape Clear Aviation (CCA) Kft. hévízi utazási irodák, szállodák és három város önkormányzatának jelentős anyagi támogatásával tudta újra megnyitni múlt szombaton a sármelléki FlyBalaton repülőteret – tájékoztatták az MTI-t az összefogásban résztvevő turisztikai szereplők, akik felháborodtak, amiért erről a megnyitón szó sem esett.

A több mint öthónapos kényszerszünet után szombattól ismét gépet fogadó sármelléki légi bázis újbóli elindításához és működtetéséhez közel 30 millió forintot adott össze Hévíz, Keszthely és Zalakaros önkormányzata, több hévízi szálloda, valamint a Lufthansa járatait szervező hévízi Mutsch Ungarn Reisen Kft. – mondta el a Hévíz Turizmus Marketing Egyesület elnöke, Könnyid László, aki a Hotel Európa Fit vezérigazgatója is egyben.

Highslide JS

Kiemelte, hogy a reptér ismételt megnyitásáért a legtöbbet Josef Mutsch tette, aki Hévízen bejegyzett utazási irodájával nyolc éve működteti a Frankfurtból, két éve pedig a Hamburgból és Düsseldorfból érkező Lufthansa járatokat. A hévízi hotelek számára ez a három járat, továbbá a Salamon Reisen által szervezett és április végén szintén újból induló lipcsei és drezdai charter évente mintegy 200 ezer vendégéjszakát hoz, ennyit töltenek a térségben a repülővel érkező vendégek.

Kiss Antal, a CCA kommunikációs ügynökségének vezetője szerdán a felvetésekkel kapcsolatban az MTI-nek úgy nyilatkozott: többször hangsúlyozták az elmúlt időszakban, és ezt a gesztust most is megteszik, hogy köszönik a térségi összefogást a településeknek, turisztikai szolgáltatóknak, és “kiemelten a Mutsch Ungarn Reisennek a nagyvonalú szolgálatait, amellyel lehetővé tették, hogy újból menetrend szerinti járatok érkezhetnek Sármellékre”. Hozzátette: a repülőtér napi működtetéséhez szükséges minden feltétel adott.

A Németországból 13 éve átköltözött Josef Mutsch 10 éve magyar állampolgár is, utazási irodájával évente mintegy egymilliárd forintos forgalmat bonyolít. Az MTI-nek azt mondta: az idei szezonra szóló repülőjáratokról tavaly júliusban kezdett tárgyalni Európa legnagyobb légitársaságával, amellyel októberben meg is kötötte a szokásos szerződést, idén 88 járat fogadására és indítására.

A FlyBalaton korábbi menedzsmentje ezt követően jelentette be, hogy a téli időszakra leáll a reptér, januárban azonban már arról értesítették, hogy készítsen vészforgatókönyvet, mert a tavaszra tervezett újbóli megnyitás is meghiúsulhat.

Január végén már több mint ezer légiutas foglalása volt Hévíz térségére a Mutsch Ungarn Reisennek, vagyis már akkor mintegy 20 ezer vendégéjszakát veszítettek volna a hotelek, amelyekben a kúrákra érkező német vendégek átlagosan 16,5 napot töltenek. A reptér körüli bizonytalanságok miatt március közepén mindhárom tervezett járat törlésével a Lufthansa is fel akarta bontani a szerződését a hévízi utazási irodával, amit csak garanciavállalásokkal sikerült megakadályozni.

Repjegyvadász –
akciós kereső, jegyek légitársaságoktól

Josef Mutsch a reptér működőképességének fenntartása érdekében egyeztető tárgyalást kezdeményezett a turisztikáért is felelős Önkormányzati Minisztériummal, hogy megértesse: a régió idegenforgalma szempontjából létkérdés a repülőtér működtetése. Utazási irodájával az elmúlt hetekben közel 30 német napilapban mintegy 300 ezer euró értékű marketingkampánnyal népszerűsítette Hévízt és a Balatont, ellensúlyozva, hogy Magyarországról az utóbbi hónapokban sok negatív hír látott napvilágot a német sajtóban.

A megítélése szerint példátlan térségi összefogással sikerült végül előteremteni a pénzt az újraindításra, megszervezni minden szükséges engedély beszerzését, de még az utolsó napokban is bizonytalan volt a megnyitás. Az újrakezdéshez a hévízi szállodák konkrét felajánlásokkal is hozzájárultak, egyebek mellett a takarító személyzet biztosításával és a büfé megnyitásával.

Vát – Porpác népszavazás: igen a repülőtérre

Vasárnap óta a Vas megyei vátiak után Porpác község lakói is népszavazáson adtak zöld utat a reptér építésének. A kiszemelt 600 hektáros területen 2012-ig egy 4.000 méter hosszú, 60 méter széles kifutópályával rendelkező, teherszállító repülőgépek fogadására alkalmas reptér épülhet fel, kínai tőke bevonásával.

Könnyid László mindehhez hozzátette: a légi irányításért felelős HungaroControl és a területet őrző, a Honvédelmi Minisztériumhoz tartozó cég nagyfokú rugalmasságot biztosított, hogy a CCA által felhalmozott tartozást átütemezzék. Arról azonban az ír többségi tulajdonú cég nem tájékoztatta hivatalosan őket sem, hogy miért is állt le a repülőtér, és valóban elszámolási problémák vannak-e az előző menedzsmenttel, amelyről csak hallomásból értesültek.

Lukács Ferenc, a reptér működtetésre ugyancsak pénzt áldozó hévízi NaturMed Hotel Carbona vezérigazgatója úgy tudja, hogy néhányan már felszámolási kérelmet nyújtottak be a CCA ellen, így a Ryanair is. Szerinte ki kell mondani, hogy egy magántársaság az állam hathatós segítsége nélkül nem tud ma Magyarországon repteret működtetni, pedig a sármelléki az egyedüli, amelyet az idegenforgalom életben tud tartani. Ehhez ők maguk még mintegy 100 ezer eurós marketing keretet is összeraktak, hogy a Balatont és térségét reklámozzák Németországban.

Az MTI-nek úgy fogalmazott: az államnak a jelenlegi gazdasági helyzetben azért is kellene segítenie a légibázis működését, mert jönni akarnak a külföldi vendégek, az elmaradásuk pedig jelentős adóbevételtől fosztaná meg Magyarországot, amely a magas áfa miatt így is versenyhátrányban van. A reptérre szóló pályázati lehetőségekre és az állami hatóságok ingyenes szolgáltatására számít, ma ugyanis a magas hatósági költségek miatt Európa egyik legdrágább regionális reptereként tartják számon a sármellékit.

Lukács Ferenc kifejtette azt is: az általuk összeadott pénzből szombatonként és a másik két járat indulásával szerdánként tart csak nyitva a légibázis, de ez még korántsem elegendő. A Balaton más települései és az ottani szolgáltatók ugyanis a vendégszám csökkenésére számíthatnak a kevesebb légi járat és az így elmaradó utasok miatt.

Korábbi anyagaink:
Tárgyalások sármellék újrainditásáról
Nehéz év előtt a balatoni légi marketing

Ajánlott link:
FlyBalaton Repülőtér Sármellék

Címkék: légitársaság    polgári    repülőtér

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » Brit befektetők menthetik meg a Fly Balatont

    2009. szeptember 29. @ 16:17

    […] Korábbi anyagunk: A turizmus szerepelőinek segitségével müködhet a Sármelléki Repülőtér […]

  2. Repülni jó » By by Ryanair – vagy mégse?

    2010. november 2. @ 13:35

    […] Korábbi anyagaink: Az SCD Csoport újranyitja a sármelléki repülőteret A turizmus szereplőinek segítségével működhet a sármelléki repülőtér […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL