Pilatus – repülőgépgyár az Alpokban

A Pilatus Aircraft Ltd 1939-ben alapult, fő központjuk a svájci Stans nevű kisvárosban van,
ahol festői környezetben készülnek az egymotoros turboprop repülőgépek. Ebben a kategóriában piacvezető a vállalat, mely 1300 alkalmazottjával az utóbbi években 100-120 gépet adott el.

Éves bevételük 2007-ben 130 milliárd forint volt (nagyjából a Megyeri-híd árának duplája). Büszkék rá hogy a Pilatus az egyetlen svájci cég, mely repülőgépeket és kiképzési rendszereket fejleszt, épít és elad. Igen, kiképző rendszereket is lehet építeni, a Pilatus például szimulátorokat is gyárt.


Stans vidéke

Bár 1939-ben alapították, egészen ’44-ig nem repült Pilatus gyártotta repülőgép. Az első típus az SB-2 Pelikan volt, melyet kifejezetten a svájci viszonyokhoz terveztek. Rövid fel- és leszálló úthossz, kiválló emelkedési képesség, alacsony átesési sebesség, ezekre volt szükség az Alpok szűk völgyeiben. Sajnos csak egy darab készült ebből a típusból, az is csúnyán összetört, egy orrfutó meghibásodást követően ’48-ban.


SB-2 Pelikan

A világháború első éveiben a Pilatus német és olasz tervek alapján szeretett volna hazai piacra kiképzőgépeket gyártani, de háborús idők lévén, nem kaptak repülőgép terveket, így aztán maguk láttak neki egy új típus fejlesztésének. Ez volt a P-2-es, mely 1945-ben repült először, összesen 55 db készült belőle, az utolsókat ’81-ben szerelték le a svájci légierőnél.


P-2, az első kiképző tipus

Top 5


Vizreszállás kényszerből
——————
Sivatagban Veres Zoltánnal
——————
Utazás kiállítás
——————
Néprepülő minijet
——————
Vízirepűlés Maldívon

A P-4-est munkarepülőnek szánták a Pelikánéhoz hasonló jellemzőkkel, külön koncentrálva az alacsony fenntartási költségekre. Ebből a gépből is csak egy darab készült, mely ’48-ban emelkedett a levegőbe először, és ’57-ben zuhant le.

Ugyanabban az évben amikor Sztálin meghalt, 1953-ban, Svájcban a P-3-as végrehajtotta első repülését. A típus katonai kiképző repülőgép, mellyel az éjszakai és műszeres repülést, a légiakrobatikát lehettet gyakorolni, továbbá egy keveset gyakorlóbombázni, rakétázni és golyószórózni is. Ez volt az első típus melyet külföldre is eladtak, a brazil flotta vásárolt 6 darabot, összesen 79 készült. Elődjéhez hasonlóan a P-3-as is igen megbízhatónak bizonyult, egészen 1983-ig használták a svájciak.


P-3

Ami nem jött össze a P-4-essel, az messzemenőkig sikerült a PC-6-ossal (másik nevén turboporter). 1959-ben olyan munkarepülőgépet alkottak a Pilatusnál, melyet a mai napig gyártanak, eddig több mint 550 készült belőle, 19 ország hadseregében szolgál. Aki látta az Air America című filmet, az tudja, hogy mitől olyan különleges ez a repülőgép. Képes földetérés utan 130 méteren belül megállni. Le tudna szállni egy atlétikai stadionban (persze csak ha alacsony a lelátó, és nincs kalapácsvető háló). A gyári tesztpilótáknak állítólag elég 50 méter is. Persze a landoláshoz hasonlóan a felszálláshoz sem kell hosszú betoncsík, 200 méter bőven elég.


PC-6, egyszerű, de nagyszerű

A turboporter utan 1972-ben repült új típus pilátuséknál. A PC-11-es (másik nevén B-4-es) egy vitorlázó repülőgép, de nem ám akármilyen. A teljesen fém építésű gépet nagy magasságú illetve felhőben való repülésre tervezték, a végrehajtható akrobatikus elemeknek is inkább a pilota tűréshatára jelentett határt nem a repülőgép teherviselő képessége. A fejlesztést nem a Pilatus végezte, csak a gyártást vette át, melynek során több mint 300 gép készült.


PC-11 avagy B-4

A ’70-es évek fejlesztésének eredménye volt a PC-7-es, egy alsó szárnyas, kétüléses kiképző repülő. Alapjait a P-3-astól örökölte, 1978-ban repült először. Az előd megbízhatóságának is köszönhetően, több mint 20 országba exportáltak a típusból, az elkészült közel 500 darab nagy része ma is repül. A pilóták által nagyon kedvelt típussal mára több mint egymillió órát repültek. Így persze könnyű üzemeltetési tapasztalatot felhalmozni, mely a további fejlesztések alapjául szolgálhat.


PC-7

A következő változat, a PC-9-es fejlesztése röpke két évig tartott, ’84-ben már repült is. Elődjétől külsőleg csak kis mértékben különbözik, de a lényeg ugye a  részletekben rejlik. Ha lefejtenénk a 9-es és a 7-es külső burkolatát a két vázszerkezet jelentősen különbözne. A felhasználók számára legjelentősebb változás a megnövekedett kabinméret, a katapultülések és az új gázturbina által nyújtott plussz 300-500 lóerő teljesítmény jelentette. Az típusból hivatalosan eddig 250 darab készült.

Azonban az amerikai kiképzőgép tenderen való esélyesebb részvétel érdekében a Pilatus összefogott a Beechcraft-tal, és a PC-9-es egy továbbfejlesztett változatával neveztek be. A pályázatot megnyerték, a szerződés értelmében a Beechcraft láthatta el az Egyesült Államokat kiképző repülőgéppel, melyet T-6A Texan néven értékesített, és melyek árából természetesen a Pilatus is megkapta a részét. Így aztán még 700 gépet írhatunk a PC-9-es neve mellé.


PC-9

A ’90 es évek elején készült a PC-12-es típus, mely egy 8-11 személyes, egymotoros, turboprop gépet takar. Természetesen van teherszállító, katonai és különleges feladatokra alkalmas változata is. Ez utobbi kategóriába tartoznak a felderítő, a légimentő, az ejtőernyős és a fontos személyek biztonságos utaztatására kifejlesztett változatok is. Sokoldalúsága, és költséhatékony volta igen kelendővé tette szerte a világon.

Mára több mint 750 készült belőle, ami jelentős bevételt jelent ha egy darab kb. 900 millió forintba kerül. Ez ugyan a dulpája egy Cessna Caravan árának, de 50%-kal gyorsabb annál, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt, szóval intenzívebb használat esetén érdemes utánnaszámolni.


PC-12, a legnagyobb Pilatus

A kiképző repülőgépek legújabb változata a PC-21, melynek első darabja 2002-ben készült el. A típus fejlesztésekor a következő 3 célt tűzték ki maguk elé a fejlesztők. Kategóriájának legjobb aerodinamikai tulajdonságaival kell rendelkeznie, a legszínvonalasabb, legrugalmasabb, és leggazdaságosabb kiképzési rendszernek kell a géphez párosulnia, és a termék életét végigkísérő gyártói támogatás sem lehet költségesebb a versenytárs típusok hasonló költségeinél. A gyártás elkezdődött, már 30 darab környékén tartanak, a többi már a jövő zenéje.


PC-21, a legfrissebb fejlesztés

Láthatjuk tehát, hogy a Pilatus Aircraft Ltd egy több lábon álló vállalat, mely kis mérete ellenére több területen is világszerte ismert és meghatározó szereplője ezen piacoknak. Egymotoros turboprop kiképző repülőgépeket már 50 éve gyárt, és sikerült azt is elérniük, hogy a világ legerősebb hadserege is az ő konstrukciójukat választotta pilótáinak kiképzéséhez. A kiképzési rendszerek és szimulátor építés együtt tekinthető a cég második lábának. A Pc-6-os Turboporter a munkarepülőgépek, a Pc-12-es pedig a vállalati és regionális gépek piacán vetette meg a lábát.


Az összeszerelő csarnok

Iratkozzon fel az oldal tetején Hírlevelünkre,
nézőként részt vehet a következő tóksónk forgatásán

A repülőgépgyárakat bemutató sorozatunk eddigi részei:
Kik építik a repülőgépeket
Bombardier
Embraer
Cessna

Ajánlott linkek:
Pilatus Repülőgépgyár
Pilatus a Wikipedián

Címkék: katonai    külföld    polgári    sorozat    szimulátor

1 hozzászólás

  1. Pilatus PC-24 a sokoldalú terepjáró jet világpremierje - Repülni Jó

    2016. október 4. @ 18:41

    […] Pilatus Repülőgépgyár számára a papírok beszerzése sem lesz egyszerű, mert a gép nem fér bele egy létező üzleti […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL