Vízreszállás kényszerből

Nemrégiben bejárta a híradókat és a hírportálok oldalait a Hudson folyóra leszállt US Airways gép szerencsés esete. A madárrajjal ütköző Airbus A-320-as mindkét hajtóműve leállt. A személyzet a Hudson folyó vizén szállt le a géppel úgy, hogy a fedélzeten lévő 148 utas és 5 fős személyzet tagjai közül mindenki megmenekült. A vízre szállás ritka, bár nem pédátlan esemény a kereskedelmi repülésben, a pilóták képzésében is szerepel egy ilyen helyzet megoldása.

Vízreszálláskor a pilótának a legfontosabb feladata, hogy a szárnyat vízszintes helyzetben tartsa a vizet éréskor és hogy a gép a lehető legkisebb sebességgel érje el a felszínt.

A leszállást ha lehetséges, széllel szemben kell végrehajtani, mivel így érhető el a legkisebb vízhez képesti sebesség.

Highslide JS

Ritka eset, de nem pédátlan

Ha hullámzás nehezíti a leszállást, akkor igyekezni kell a hullámokkal párhuzamosan, érinteni a vízfelszínt. Mindenképp el kell kerülni, hogy a még nagy sebességgel haladó gép orra a víz alá kerüljön, mivel az így vízbe fúródó gép szinte biztosan darabokra törik. Ez adott esetben a széliránynál is fontosabb szempont.

Ha a szél nem túl erős, akkor inkább enyhe oldalszélben, de a hullámzással párhuzamosan javasolt vízre szállni. Erős szélben egy nagygéppel kompromisszumos megoldásként a szélirány és a hullámhegyek vonulatának iránya közötti irányban kell leszállni, lehetőleg a hullám hátoldalán vizet érve.

Highslide JS

A leszállás végrehajtása a szél és a hullámok irányához képest

Ha a gép eltér a vízszintestől és valamerre “lóg”, akkor a lejjebb lévő szárny és a rajta lévő hajtómű a vízbe érve maga felé rántja a gépet is. Ilyenkor a hirtelen az egyik oldalon “elakadó” szárny rántását a törzs szerkezete nem bírjhatja ki, vagy ha ki is bírná, az utasok nem viselnék el a fellépő óriási erőhatásokat.

Ez történt 1996-ban az etióp légitársaság eltérített Boeing-767-esével, amelynek elfogyott az üzemanyaga és a part közelében vízre szállt. A bal szárnyvég a vízbe érve magával rántotta a gépet, amely darabokra tört. A fedélzeten utazó 175 emberból 125-en haltak meg, köztük Annus Antal, hazánk kenyai és etiópiai nagykövete.


Amatőr videó az etióp 767-es vízre szállásáról

A vízszintes szárnyhelyzet tartása mellett a pilótának igyekeznie kell a lehető legkisebb sebességgel vízre szállni. Ezt a fékszárnyak kiengedésével és a gép viszonylag nagy állásszög melletti vízre tételével érik el. Ilyenkor a gép “húzott” helyzetben, vagyis magasra emelt orral éri el a felszínt, miközben a futómű behúzott helyzetben van.

Az először vízbe érő farokrész fékezni kezdi a gépet, amely fokozatosan a vízbe merül. A fokozatosság persze relatív, hiszen mindez jóval kétszáz kilóméteres sebesség felett (közelebb a háromszázhoz) és nagyon rövid idő alatt történik.

A törzs hátsó része után, ha a szárny alá vannak függesztve a hajtóművek, ezek érik el a felszínt, erőteljesen tovább fékezve a gépet. Sok esetben a hajtóművek a vízbe éréskor leszakadnak, eközben sok mozgási energiát nyelve el és tovább fékezve a gépet.

Highslide JS

A bal oldali hajtómű leszakadt, a jobb oldali a helyén maradt

Ha a gép törzse egyben marad, akkor sokáig lebeg a víz felszínén és van idő az utasok evakuálására. Nem csak a levegővel teli törzs, de a szárny is jelentős felhajtóerőt termel a vízen úszó gépen még akkor is, ha a szárny tartályaiban (nagy utasszállító gépeken a szárny belső térfogatának nagy része maga az üzemanyagtartály) üzemanyag van.

A zárt térfogatok mind annyi felhajtóerőt jelentenek a vízben, amennyi a vízbe merülő térfogatnak megfelelő víz súlya. Ha a szárnyban sok üzemanyag van, akkor is nagy felhajtóerőt jelent a vízen úszó gépre, csak közben a benne lévő üzemanyag súlya lefelé húzza.

Az üzemanyaggal teli tartályok még mindig nagyjából 20 %-kal nagyobb emelő (vagy inkább a felszínen tartó) erőt jelentenek, mintha ezek vízzel lennének tele. Ez persze csak akkor igaz, ha a szerkezet nem sérül meg súlyosan és a tartályok épek maradnak a leszállás során.

Highslide JS

Nagyjából 25 tonnányi felhajtóerő a szárnyon, ha egyben marad

Ha van rá idő és lehetőség, akkor természetesen célszerű az üzemanyagtól megszabadulni leszállás előtt nemcsak a könnyebb felszínen maradás, de a kisebb leszállósebesség miatt is.

A Hudsonra leszálló US Airways A320-asán nem sok idő volt a tervezgetésre. A felszállás után alig másfél perccel álltak le a hajtóművek. A kapitánynak azonnal kellett döntenie és a történtek azt igazolják, hogy a lehető legjobb döntést hozta.

A szerencse is az ő oldalán állt, hiszen kiváló látási viszonyok között, nyugodt időben, tükörsíma vízfelszín állt a rendelkezésükre a leszálláshoz. Amint a gép megállt, perceken belül a forgalmas Hudsonon a közelben lévő kompok erdeje vette körül a gépet és kimentették az utasokat.

Highslide JS

Három percen belül megérkezett az első hajó

A kapitány érdemeiből ez persze semmit nem von le, hiszen tökéletesen oldott meg egy rendkívül nehéz feladatot. Az pedig már a pont az i-re, hogy ezek után “ahogy illik” és ahogy kell, utoljára hagyta el a repülőgépet, miután kétszer is végigjárta és meggyőződött róla, hogy senki nem maradt a fedélzeten.

Highslide JS

A kiemelt gép a parton

A hírek csak a kapitányról szóltak, de ne feledjük, hogy ezúttal is ketten voltak a pilótafülkében és biztos, hogy az első tiszt minden lehetséges módon segítette őt a leszállás és a mentés során.

Igazi amerikai sikersztorivá vált ez az esemény, mintha egy happyendeken edződött filmrendező ötlete valósult volna meg. Megoldhatatlannak tűnő vészhelyzettel, majd a tökéletes megoldással és a végén mindenki szerencsésen megmenekült, a kapitány pedig elismert hős lett.

Highslide JS

Fotó a folyóra helyezkedő gépről és a hőssé lett kapitányról

Ez az eset nem Hollywood szülötte, hanem a valóságé, de van rá esély, hogy a történet hamarosan megjárja a filmfővárost is. Felröppentek olyan hírek, hogy Tom Cruise megfilmesítené a sztorit. Ezt a valódi happyendet mindenesetre nehéz lesz felülmúlni. Fel van hát adva a lecke a forgatókönyvíróknak.

Korábbi irásunk:
Airbus a vizen, emberek a szárnyakon

Ajánlott linkek:
Airbus a vízen, emberek a szárnyakon
Korábbi hasonló esetek – angol nyelvű oldal
Videó a vízreszállásról és a mentésről
A gép kiemeléséről készült videó
Leszállás vízre – angol nyelvű leírás a vízreszállás módszereiről

Címkék: katasztrófák    külföld    lélegzetelállító    polgári

12 hozzászólás

  1. concorde0011

    2009. február 13. @ 22:33

    Ami a kapitány és személyzete végre hajtott az fantasztikus és csodálatos:De ne feledjük,hogy a légi utaskísérők is amit csináltak az utastérben az sem lehetett semmi.Hiszen mig a kapitány és a másod pilóta a vízre szállással voltak elfoglalva ami nem kis teljesítmény addig a stuviknak a rémült utasokat kellett megnyugtatni,és felkésziteni a leszállásra.

  2. Real Trebitsch

    2009. február 16. @ 12:37

    A 1996-os etióp esetről nem akartok egy külön bejegyzést is írni? A belinkelt videó nagyon fura – nem is egyszerűen elakad a szárny, hanem annyira lóg, mintha egyáltalán nem is leszállás lenne ez.
    Érdekelne a háttere, mi történt, történhetett…

  3. Repülni jó » VIDEÓ: Vízimentési gyakorlat Malév-legekkel

    2009. március 10. @ 13:57

    […] anyagaink: Vizreszállás kényszerből Airbus a vizen, emberek a szárnyakon Aquaworld […]

  4. Repülni jó » Súlyosabb veszteségek várhatóak idén

    2009. március 20. @ 10:59

    […] Vizreszállás kényszerből […]

  5. Repülni jó » Tőkét kap a Malév

    2009. március 20. @ 12:12

    […] Vizreszállás kényszerből —————— Sivatagban Veres Zoltánnal —————— Utazás kiállítás —————— Néprepülő minijet —————— Vízirepűlés Maldívon […]

  6. Repülni jó » Pilatus - repülőgépgyár az Alpokban

    2009. március 20. @ 12:14

    […] Vizreszállás kényszerből —————— Sivatagban Veres Zoltánnal —————— Utazás kiállítás —————— Néprepülő minijet —————— Vízirepűlés Maldívon […]

  7. Repülni jó » Wizz Air újabb elismerése

    2009. március 20. @ 12:15

    […] Vizreszállás kényszerből —————— Sivatagban Veres Zoltánnal —————— Utazás kiállítás —————— Néprepülő minijet —————— Vízirepűlés Maldívon […]

  8. Repülni jó » 75 éve született Jurij Gagarin

    2009. március 20. @ 12:18

    […] Vizreszállás kényszerből —————— Sivatagban Veres Zoltánnal —————— Utazás kiállítás —————— Néprepülő minijet —————— Vízirepűlés Maldívon […]

  9. Repülni jó » Afganisztáni főpróba az Alpokban

    2009. március 23. @ 12:25

    […] Vizreszállás kényszerből —————— Sivatagban Veres Zoltánnal —————— Utazás kiállítás —————— Néprepülő minijet —————— Vízirepűlés Maldívon […]

  10. Repülni jó » Újra repül a vízre kényszerleszállt kapitány

    2009. október 2. @ 10:08

    […] Korábbi anyagaink: Airbus a vizen, emberek a szárnyakon Vizreszállás kényszerből […]

  11. Repülni jó » Kényszerlandolás autópályán Brnóban

    2010. november 15. @ 17:11

    […] anyagaink: Vízreszállas kényszerből Az Air France 447-es járatának […]

  12. Repülni jó » A Qantas A-380-asának kényszerleszállása – folytatás

    2010. december 21. @ 11:50

    […] Korábbi anyagaink: A Qantas A-380-asának kényszerleszállása – első rész Az A-380-as kívül-belül – VIDEÓ Vízreszállás kényszerből […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL