Ryanair kontra Európai Bizottság

A legjelentősebb európai diszkont, vagy ahogy nálunk mondják, fapados légitársaság decemberben első fokon pert nyert az Európai Bizottsággal szemben. Érdekesek a részletek.

A Ryanair 2000-ben a Brüsszel melletti Charleroi-ában hozta létre első kontinentális bázisát. A repülőtér tulajdonosa a vallon régió volt, a repülőteret koncessziós jogosultként pedig egy a vallon régió által ellenőrzött közvállalkozás üzemeltette.

A Ryanair a letelepülés során előnyöket kért és ennek fejében kötelezettséget vállalt két szerződésben.


Ryanair repülőgép napjainkban a Charleroi Repülőtéren

Az első szerződésben a tulajdonos vallon régió a leszállási illetékeket a jogszabályban előírtakhoz képest a Ryanair számára ötven százalékkal csökkentette és kártalanítást vállalt arra az esetre, ha a légitársaságnak a díjak későbbi módosításából eredően nyereségvesztése keletkezik.

A második szerződésben a Ryanair kötelezettséget vállalt arra, hogy a repülőtéren kettő és négy közötti számú repülőgépet állomásoztat és egy tizenötéves időszakban repülőgépei naponta legalább háromszor fordulnak. Ezért az üzemeltető anyagilag hozzájárult a bázis kiépítéséhez és vállalta, hogy a többi használótól utasonként beszedendő tíz euró helyett a Ryanair-nek utasonként csak egy eurót számláz a földi kiszolgálási szolgáltatások nyújtásáért.

A Bizottság a hozzá benyújtott panaszok és a sajtóban megjelent információk alapján külön-külön vizsgálta a két megállapodást. Megállapította, hogy azok a Ryanair javára nyújtott, közös piaccal összeegyeztethetetlen állami támogatásokat tartalmaznak és felszólította Belgiumot ezek visszatérítésére.


Highslide JS

Crispin Rodwell portréja a Ryanair vezér Michael O’Leary-ről

A Bizottság megállapította, hogy az első megállapodást a vallon régió a Ryanairral hatóságként kötötte. Ebből arra a következtetésre jutott, hogy a vallon régió első megállapodásban játszott szerepe nem vizsgálható meg a piacgazdasági magánbefektető elvét alkalmazva.

A Ryanair a Bizottság határozata ellen keresetet nyújtott be az Elsőfokú Bírósághoz.

A Bíróság kiemeli, hogy a két szerződés vizsgálata során a Bizottságnak a vallon régiót egyetlen jogalanynak kellett volna tekintenie annak megvizsgálásakor, hogy együtt racionálisan piaci szereplőként jártak-e el.

Ezt követően a Bíróság megállapította, hogy a vallon régió az első megállapodás megkötésekor is gazdasági jellegű tevékenység keretében járt el. Előnyöket adott és ezért a Ryanairtől a másik megállapodásban teljesítményeket követelt.

A Bíróság ítélete első fokon megsemmisítette a Bizottság határozatát.

Fellebbezésre két hónap áll rendelkezésre, ahol az Európai Közösségek Bíróságától lehet kérni újabb ítéletet arról, hogy a jogkérdést – közhatalom gazdasági tevékenységet végzett–e? – helyesen itélték-e meg első fokon.

Ajánlott linkek:
A kérdésről bővebben magyarul a Bíróság honlapján a T-196/04 számon hozott ügyben.
Ryanair Diszkont Légitársaság
Crispin Rodwell további portréi

Címkék: fapados    külföld    légitársaság    repülőtér

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Karcsúsítás a Ryanair-nél

    2009. február 16. @ 18:32

    […] Korábbi anyagaink: Sármellék téli álomra kényszerül Ryanair kontra EurópaiBizottság […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL