A legnagyobb legkisebbek

A repülésben a legnagyobb repülőgép az An-225-ös, amit nemrég Ferihegyen is megcsodálhattunk. Ritkán esik szó azonban a legkisebbekről. Pedig a kicsik közül is a legkisebb, alig 148 kilogrammos Bumble Bee-ből az An-225-ös teherszállító repülőgép 1690 darabot tudna a fedélzetére venni.

Az első jegyzett sikeres próbálkozás a legkisebb repülőgép címére a 40-es években volt. Ken Covard, William Chana és Karl Montijo alkotta társaság Kaliforniában megtervezett és megépített egy repülőgépet, amely mindössze 4,5 méter hosszú volt, a fesztávja pedig 5,5 méteres.

Az alkotók maguk repültek a géppel. A 30 lóerős motorral alig 90 kilogramm terhet tudott a levegőbe emelni, amibe bele kellett hogy férjen a pilóta és az üzemanyag együttes tömege. A gép 1948-ban repült először, létrehozói “Wee Bee”-nek (“parányi méh”) nevezték el.


Wee Bee – nem volt pilótafülkéje sem

A gépnek nem volt pilótafülkéje, a pilótának a gép törzsén kellett feküdnie és innen irányítania a Wee Bee-t. A legkisebb repülőgép cím birtokosa San Diegóban a San Diego Air and Space Museum-ban volt kiállítva, ahol 1978-ban egy szerencsétlen tűzvészben megsemmisült.

A Wee Bee-ből készült replika is, majd az alkotók létrehozták a Beecraft céget amely az ilyen repülőgépekre specializálódott. Elkészült a Wee Bee nagyobb, 9,5 méteres fesztávú Honey Bee (mézelő méh, vagy háziméh) nevű változata.


A Wee Bee és a “kényelmes” Honey Bee

Ebben már az előző változatnál kényelmesebben a nem túl tágas, de már valódi pilótafülkében elfért egy ember.


A Honey Bee törzse a San Diego Air and Space Museum kiállításán. A háttérben egy magyar Mig-21-es

A Wee Bee után Ray Stits és Martin Youngs megépítették a Stits Junior nevű gépet. Ez a minigép egy második világháborús gép, a Taylorcraft L-2 elemeinek a felhasználásával készült. 3,4 méteres hosszával és alig 2,8 méteres fesztávjával átvette a Wee Bee-től a legkisebb címet. Több változat is épült a gépből, 36 és 75 lóerő közötti motorteljesítménnyel, amivel 240 km/h sebességgel tudott repülni.


A Stits Junior

A legkisebb jelzőért folyó verseny azonban nem állt meg a 2,8 méteres fesztávnál. Volt, aki kevesebbet akart. Wilbur Staib amerikai mérnök elhatározta, hogy megépíti a legkisebb repülőgépet, amely még a Junior-t is alulmúlja, legalábbis méretekben. A gép el is készült és a “Little Bit” (egészen kicsi) nevet kapta.

177 kilogrammos tömegével, 3,4 méteres hosszával és 2,1 méteres fesztávjával átvette a legkisebb gép címét. A siker azonban nem volt teljes, ugyanis a Little Bit egyszer sem nem hajtott végre sikeres repülést, mivel veszélyesnek találták. A gép darabjaiból később egy 4 méteres fesztávú mini biplán készült.

Staib azonban nem adta fel és a Stits Junior alapján új gépet épített. A tervezésben és az építésben segítségére volt Robert Starr, második világháborús vadászpilóta, aki P40-es és P51-es vadászgépeken repült, majd az F86 Sabre sugárhajtású vadászgépen is. Ezután bemutatókon szerepelt és tesztpilótaként dolgozott. Staib és Robert Starr elkészítették a “Sky Baby” nevű gépet.


Sky Baby a National Air and Space Museum kiállításán

Ennek hossza már 3 méter alatt volt, fesztávja pedig 2,1 méter. A 205 kilogrammos gép egy 65 lóerős motor segítségével 300 km/h sebességgel tudott repülni. Robert Starr 1952-ben emelkedett vele először a levegőbe. A Sky Baby eltérően elődeitől már biplán volt. A gép hivatalosan is Guiness rekorder lett, mint a legkisebb ember vezette motoros repülőgép.

Néhány repülés után a rekorder Sky Baby-t a National Air and Space Museum-nak adományozták. Jelenleg az amerikai (nagyszabású kiállításnak és légishow-nak is helyet adó) Oshkosh-ban található az Experimental Aviation Association AirVenture Museum-ban Wisconsin államban.

A gép egészen a 80-as évekig birtokolta a “legkisebb” címet. Robert Starr a Sky Baby-vel való repülései után saját maga látott hozzá egy, még a Guiness rekordernél is kisebb repülőgép megtervezésének és építésének.

1984 január 28-án a 15 ezer repült órával rendelkező Starr a levegőbe emelkedett a világ legkisebb repülőgépével, a “Bumble Bee”-vel. Ekkortól ez a biplán lett a cím birtokosa és a legkisebb ember vezette repülőgép Guiness rekordere is. A Bumble Bee – poszméh elnevezés nem véletlen. Ez a méhfaj sokáig okozott fejtörést az aerodinamikával foglalkozó kutatóknak, mivel nagy testméretéhez képest rendkívül kis szárnyával elsőre úgy tűnhet, képtelen a repülésre.


A Bumble Bee, a jelenlegi legkisebb Guiness rekorder gép

Két példány készült belőle, a Bumble Bee I és a nála is 30 centiméterrel kisebb hosszú és fesztávú Bumble Bee II. A Bumble Bee első ránézésre nem is tűnik repülőgépnek. A miniatűr biplán sokkal inkább emlékeztet egy nagyméretű modellre, vagy a komolyságot félretéve inkább egy megtermettebb kulcstartóra. A gép hossza 2,7 méter, fesztávja pedig alig 1,68 méter.

A kicsiség ára a repülési tulajdonságokban és persze a kényelemben is jelentkezik. A mini géphez képest is kis méretű szárnyakhoz nagy sebesség kell a levegőben maradáshoz. A gép átesési sebessége 140 km/h körül van, utazósebessége 241 km/h.

Az alig 148 kilós üres tömeggel rendelkező gép maximális sebessége 305 km/h. A nem túl stabil repülési tulajdonságok, a szűk kabin, a nagy fel-és leszállási sebesség és a miniatűr kerekek és futómű miatt a gép valószínűleg nem a pilóták álma.
A két gépből a második 1988-ban egy kis híján tragédiával végződött repülés során megsemmisült.


A Bumble Bee két példányából a kisebb elpusztult

Robert Starr egy motorhibát követő földet éréskor a Bumble Bee II-vel maga is súlyos sérüléseket szenvedett.

Jelenleg is a Bumble Bee birtokolja a legkisebb ember vezette repülőgép címet. Az első változatot Starr 1990-ben az arizonai Tucsonban található Prima Air Museum-nak adományozta, ahol a mai napig is megtekinthető.

A mini repülőgépek között is különleges a Cri-Cri, francia gép. Hamarosan erről az egyébként kétmotoros minigépről is olvashatnak, illetve – ha már kis méretekről van szó – a legkisebb sugárhajtású gép és a legkisebb helikopter sem maradhat ki a sorból.

Ajánlott linkek:
A jelenlegi csúcstartó – a Bumble Bee rövid leírása
A Prima Air Museum leírása – Robert Starr és a Bumble Bee I
A később megsemmisült Bumble Bee II repülése – Videó
A “legnagyobb” látogatása hazánkban – Az An-225-ös Ferihegyen

Címkék: lélegzetelállító    polgári    történelem

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » A legnagyobb legkisebbek - folytatás

    2009. január 2. @ 16:39

    […] múlt hónapban a valaha épült legkisebb repülőgépekről készitettünk összeállitást, ahol a szereplők egymotoros, hagyományos belsőégésű motorral […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL